Skip to content
Kotisivut yritykselle - kotisivujen ostajan opas

Kotisivut yritykselle: kotisivujen ostajan opas

(mitä sinun pitää tietää, ettei kilpailijasi pyyhi sinulla pöytää)

Torsti Aaltokangas / Artikkeli päivitetty 30.10.2019
4 kommenttia

Myönnän, kotisivujen ostaminen yritykselle on vaikeaa

Voit kokea esimerkiksi tällaista ihanuutta:

  • Et tiedä mistä aloittaa. Pitäisikö marssia mainostoimistoon vai kirjoittaa Googleen kotisivut yritykselle?
  • Koko projekti vyöryttää päällesi älyttömästi teknistä sanastoa ja siansaksaa, josta et tajua himpun pätkää.
  • Mitä siihen tarjouspyyntöönkään laittaa? Hintahaitari on ihan hanurista, eli kaikkea väliltä 200-20 000 euroa.

Ja lisäksi pari sataa muuta hämmentävää muuttujaa.

Tarvitset yli-ihmisen tiedot, jotta saat projektin maaliin kunnialla.

 

Mutta. Hyvä yrittäjä. Väitän, että tämän artikkelin lukemalla saat tarpeeksi kättä pidempää ja:

  • Tuskainen alku muuttuu voittajan hymyksi.
  • Vältät hajuttomat, mauttomat ja "ihan kivat" Pirkka™-kotisivut. Eli ne jotka hukkuvat massaan eivätkä myy mitään.
  • Saat yrityksellesi kotisivut, jotka tuovat investointisi takaisin moninkertaisesti.

Tämä artikkeli on laajin ja täydellisin PK-yrittäjille suunnattu nettiopas kotisivujen ostamisesta. Selvällä suomen kielellä.

Tervetuloa mukaan! Nyt mennään asiaan.

Ensin kerron lyhyen tarinan.

Putosin korkealta ja kovaa vuonna 2006. Silloin lopetin palkkatyöni ja aloin täyspäiseksi yrittäjäksi.

Putous ei johtunut siitä vaan tekemästäni ISOSTA virheestä. Luotin liikaa kotisivuihini.

Jos olen ihan rehellinen, minulla ei ollut hajuakaan, miten nettisivut tehdään oikein. Siis niin, että ne tuovat asiakkaita. Osasin kyllä tehdä kivoja käyntikorttisivustoja ja turhanpäiväisiä portaaleja, joissa pääpaino oli tekniikassa.

Ja arvasit oikein, asiakkaita ei tullut. Ovipumppu ei laulanut Hoosiannaa kassakoneen kanssa.

Tässä ei ole mitään uutta. Suomessa on tuhansia yrityksiä, jotka tuskailevat saman asiakasongelman kanssa. Ehkä myös sinä. Ja hyvässä lykyssä myös kilpailijasi.

Lopulta asia loksahtivat paikoilleen ja ymmärsin asioita. Minun tai sinun asiakastasi ei kiinnosta sinä eikä minä. Ei kummankaan liiketoiminta eikä koulutuspäivät, työntekijät tai edes söpö toimistokoira.

Asiakastasi kiinnostaa vain hän itse ja miten voit parantaa hänen elämäänsä. Piste.

Kenelle tämä opas on tarkoitettu?

PK-yrityksille, jotka miettivät kotisivujen hankkimista, tekemistä tai uusimista. Erityisesti niille, jotka eivät ole jatkuvasti tekemisissä nettiasioiden kanssa, mutta ovat joutuneet miettimään yrityksen kotisivuja joltain kantilta.

Kenelle tämä opas ei ole tarkoitettu?

- Niille, jotka haluavat ilmaiset kotisivut.
- Ammattilaisille, jotka tekevät kotisivuja.

Tämä opas on kirjoitettu ilman teknistä siansaksaa

Jos kohtaat uusia tai outoja termejä, niistä on kerrottu vain asiat, jotka auttavat sinua nettimaailmassa. Tarkoitus ei ole siis auttaa alan ammattilaisia, vaan sinua.

Miksi yrityksesi tarvitsee kotisivut?

LUKU 1

Miksi tarvitset kotisivut (oli yrityksesi sitten millä alalla tahansa)?

Tämä on ISO kysymys. Jopa sinä olet varmasti miettinyt, miksi ne sivut pitää olla.

Ja nyt saat tietää vastauksen.

Muistatko Keltaiset sivut?

Ne olivat kymmeniä vuosia paras ja käytetyin lähde, kun tarvittiin tietoa palveluista ja tuotteista. Lähes kaikki selasivat sitä.

Keltaiset sivut -palveluhakemisto on nykyään netissä

Paperiset puhelinluettelot painuivat lopullisesti unholaan vuonna 2017, joten tieto on nyt muualla.

Aivan, netissä. Potentiaaliset asiakkaat selaavat maailman suurinta palveluluetteloa ja etsivät sinua. Oletko siellä?

Tässä muutama syy lisää:

  • Ihmiset olettavat, että yrityksesi on netissä.
    Aika yllättävää on, että iso osa meistä olettaa automaattisesti, että jos sinulla ei ole kotisivuja, sinulla ei ole myöskään bisnestä. Eikä mitään myytävää.
  • Googlessa tehdään päivittäin noin 30 miljoonaa hakua. Pelkästään Suomessa.
    Aika hyvä syy investoida hakukoneoptimointiin. Jos yrityksesi on Googlen hauissa sopivalla paikalla, asiakkaat vyöryvät kotisivuillesi.
  • Digitaalinen sisältö vaikuttaa kaikilla aloilla – myös B2B-puolella.
    Kyllä, lähes 60 prosenttia B2B-kaupan ostajista käy hakemassa vauhtia ja vahvistusta netistä ennen lopullista ostoa.
    Lisäksi puolet kaikista B2B-asiakkaista odottaa, että tavarantoimittajan verkkosivusto on hyödyllinen ja informatiivinen kanava heille.
  • Ihmiset arvioivat yrityksesi uskottavuutta kotisivujesi ilmeen pohjalta.
    Asiakkaasi käyvät kauppaa kanssasi, jos he luottavat sinuun. Ja kotisivut ovat ensimmäinen paikka, johon he menevät etsimään tietoa bisneksestäsi. Stanfordin yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan 75 % kävijöistä arvioi yrityksen uskottavuutta sen kotisivujen ilmeen pohjalta.
  • Sinun on vastattava peruskysymyksiin mahdollisimman pian.
    Tämä pätee erityisesti B2B-yrityksiin. Ihmiset käyvät sivustollasi, kun he haluavat tietää jotain tai tehdä jotain. He odottavat myös välittömiä vastauksia, kuten:
    - Kuka olet?
    - Mitä tarjoat?
    - Kuinka saan sinuun yhteyden?

Ja sitten väite, jota kuulee usein:

"En tarvitse kotisivuja, koska firmani on Facebookissa ja hyvin toimii!"

Ok, mutta et voi kuitenkaan myydä estoitta Facebookissa, koska fanisi eivät ole kiinnostuneita mainoksista. He haluavat viihdettä ja ajanvietettä. Markkinointi Facebookissa on hienovaraista ja vaatii taitoa.

Ja entä jos Facebook joskus päättää sulkea palvelunsa tai muuttaa koko idean toiseksi (maksulliseksi...)? Heillä on siihen täysi oikeus. Lisäksi voit menettää koko Facebook-profiilisi, jos rikot vaikeatajuisia käyttöehtoja. Tätä tapahtuu jatkuvasti.

Ja Facebook ei tarjoa asiakaspalvelua puhelimessa eikä sähköpostilla.

Facebook on sopiva valinta ykkössivustoksi, jos…

  1. asiakkaasi ovat jo valmiiksi vahvasti Facebookissa tai jossain muussa sosiaalisen median palvelussa
  2. hakukonenäkyvyydellä ei ole merkitystä sinulle
  3. haluat selvitä hyvin pienellä budjetilla

Tekisinkö nettisivut itse?

Oletko koskaan ostanut Google Ads (ennen “Adwords”) -mainoksia tai muuta bannerimainontaa?

Onko siitä ollut hyötyä sinulle?

Hyvin yleinen virhe on houkutella ihmisiä sivuille, joilla ei ole mitään edellytyksiä muuttaa kävijöitä maksaviksi asiakkaiksi.

Kuvitellaan, että Google Ads -mainokset tuovat lähes valmiita asiakkaita sivuille, mutta petytään, kun kauppoja ei tule. Ei yhtäkään. Onko tuttua?

Eli, ei riitä vaikka sinulla olisi kotisivut – ne pitää virittää asiakkaasi taajuudelle.

Hyvät kotisivut ottavat asiakastasi kädestä ja taluttavat kassalle.

Ja tämä on yhtä oleellista kuin renkaat autossa.

Kaikkea ei tarvitse osata.

Jos et halua rakentaa sivujasi kokonaan itse, kannattaa turvautua ammattiapuun.

Miksikö?

Koska itse tehtynä sinulla on oltava tietoa graafisesta suunnittelusta, käyttöliittymäsuunnittelusta, teksti-, kuva- ja videosisällön tuottamisesta ja erityisesti markkinoinnista. Muuten jäät muiden jalkoihin sivujesi kanssa.

Onko sinulla aikaa keskittyä kaikkeen tuohon?

Keskity ihmeessä omaan tärkeään bisnekseesi ja anna ainakin osa kotisivuistasi ammattilaisten hoidettavaksi. Niin minä tekisin, jos olisin jollakin toisella alalla.

Kotisivujen ja yrityksen brändäys

LUKU 2

Brändäys polttaa asiakkaaseen mielikuvan yrityksestäsi

Vaikka olisit yhden henkilön minimikroyrittäjä, tarvitset ainakin logon ja yrityksen nimen.

Tämä on brändäyksen alku.

Brändäys ei tarkoita viinalla läträämistä, vaan yrityksen mainetta ja itsestään antamaa kuvaa.

Paino on maineella, joka taas perustuu ihmisten kokemuksiin yrityksestäsi. Se on siis sitä, mitä sinusta supistaan selkäsi takana. Sinusta itsestäsi riippuu, mitä puskaradiossa pauhataan.

Vahva brändi voi surutta rahastaa tuotteistaan enemmän. Hyvä esimerkki on Coca-Cola ja Lidlin halpiscola.

Yrityksen brändäys
Kummasta sinä maksaisit enemmän?

Ja miten tämä liittyy kotisivuihin?

Paljonkin. Usein kotisivut ovat yrityksen ainoa kanava esitellä tuotteet ja palvelunsa. Siellä määrittelet tyylisi ja sanomasi ja annat asiakkaillesi mahdollisuuden olla yhteydessä sinuun.

Brändäys tarkoittaa myös yhdenmukaisuutta.

Kun yrityksesi kotisivuilla ja muissa ulospäin näkyvissä materiaaleissa on yhdenmukainen ja tunnistettava ilme, annat itsestäsi dynaamisen ja ammattimaisen kuvan.

Ja helpotat ostajan valintaa, kun kaupassa käynnin hetki koittaa. Brändäys jättää jäljen asiakkaasi mieleen.

Lisäksi oma persoonallinen ilme erottaa sinut kilpailijoistasi. He voivat ehkä kopioida kaikki tuotteesi, mutta ei brändiäsi.

Mitä sinun kannattaa tehdä? Toimi näin:

  • Kotisivut ovat brändisi osa. Muodosta brändisi jo ennen kuin alat toteuttamaan kotisivuja.

  • Hanki tyylikäs logo ja käytä sitä usein.

  • Kun yrityksesi graafinen ilme on valmis, älä vaihtele värejä, muotoja tai kirjasimia miten sattuu. Jos sinulla on graafinen ohjeistus, se auttaa sinua toimimaan oikein.

  • Rakenna jo heti alussa mahdollisuus hallita asiakkaiden mielipiteitä yrityksestäsi. Ennen kuin he oksentavat pahan olonsa Suoli24.fi:hin.

Verkkotunnus eli domain yritykselle

LUKU 3

Verkkotunnus

Nyt tarkkana, tämä on tärkeää.

Verkkotunnuksen valinta on yhtä oleellista, kuin yrityksesi nimen valinta.

Verkkotunnus eli domain on se nimi, joka kirjoitetaan internetselaimen osoitekenttään tai sähköpostiosoitteen loppuun. Esimerkiksi Sivumestari.fi

Sivumestarin verkko-osoite

Aika usein verkkotunnuksesi on sama kuin yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi nimi. Mutta poikkeuksiakin löytyy.

Tässä muutama kohta, joita kannattaa miettiä verkkotunnusta valitessa:

  • Lyhyt tunnus on parempi kuin pitkä

    Jos verkkotunnuksesi on pitkä, kuten “veljeksetaaltokankaankylakauppa.fi”, voi käydä niin, että kävijäsi kirjoittavat tunnuksen väärin. Jokainen tykkää kirjoittaa lyhyen ja selkeän osoitteen.

  • Vältä numeroita ja väliviivoja

    Oletko koskaan kuullut radiomainoksessa yrityksen nettisivujen osoitetta, josta ei meinaa saada selvää? Kun ihmiset kuulevat verkkotunnuksesi, heidän on erityisen vaikea hahmottaa siinä olevia numeroita. Varsinkin jos olet ollut nokkela ja tunnuksesi on "vii5i.fi" tai "7-veljesta.fi".
    Voit toki rekisteröidä itsellesi sekä "viisi.fi"- että "vii5i.fi"-osoitteet ja ohjata molemmat samaan paikkaan. Markkinoinnissa voit sitten käyttää jompaa kumpaa.
    Ääkköset ovat sallittuja verkkotunnuksessa, mutta yleensä kävijät ohjataan automaattisesti ääkkösettömään versioon. Eli "ääkkönen.fi" > "aakkonen.fi". Sinun on siis hankittava molemmat osoitteet.

  • Tarkista ettei tunnus ole tavaramerkki tai toisen yrityksen nimi

  • Valitse sopiva verkkotunnuksen pääte

    FI sopii hyvin kotimaan kauppaa käyville yrityksille. Jos sinulla on potentiaalisia asiakkaita rajojen ulkopuolella, COM on hyvä ratkaisu. NET ja ORG sopivat harrastelijoille ja yhdistyksille. EU, INFO ja muut eksoottiset päätteet voivat aiheuttaa epäluuloja ja uskottavuusvajauksen.

  • Varmista, että omistat verkkotunnuksen

    Jos yhteistyökumppanisi rekisteröi tunnuksen, varmista että sinut tai yrityksesi merkitään sen omistajaksi. Vuosien päästä on ikävä todeta, että tuhansia kävijöitä palveleva verkkotunnuksesi on jonkun muun omaisuutta.

Onko hakusanan sijoittamisesta verkkotunnukseen hyötyä?

Usein asiakkaat kyselevät, kannattaako uuteen tunnukseen koettaa ujuttaa jokin sopiva alan hakusana. Esimerkiksi, tuontiautoruotsista.fi tai jcb-huolto.fi.

Jos hyödyllä tarkoitetaan Googlen hakukonenäkyvyyttä, vastaus on ei. Tai ainakin hyöty on marginaalinen.

Google on antanut ymmärtää, että hakusanavetoiset verkkotunnukset eivät ole hyödyttäneet enää vuosiin hakujen yhteydessä. Mutta eivät myöskään tee hallaa sivujesi näkyvyydelle.

Kannattaa ajatella asiaa niin, että verkkotunnus on osa brändiäsi ja pelkkä “putkimies.fi” tai “kukkakauppa.fi” ei oikein kerro mitään uniikkia yrityksestäsi.

Tarvitseeko verkkotunnukseen laittaa "www" alkuun?

Ei tarvitse. Osoite voi olla pelkkä "sivumestari.fi", mutta jos joku kirjoittaa "www.sivumestari.fi" selaimeen, hänen pitää myös päästä kotisivuillemme. Varmista, että molemmat osoitteet toimivat.
Ja erityisesti, että sinulla on käytössä vain jompi kumpi. Jos kotisivujesi sisältö löytyy molemmista osoitteista, hakukoneet eivät tiedä, kumpi osoite on pääosoite.

Jos kirjoitat internetselaimeesi "www.sivumestari.fi", huomaat, että sinut ohjataan automaattisesti osoitteeseen "sivumestari.fi". Eli pääosoitteemme on ilman "www"-alkua.

  • Pikavinkki

    Käytä mainonnassasi mieluiten “www”-alkuista osoitetta vaikka pääosoitteesi olisikin ilman sitä. Ihmiset ovat tottuneet tuohon triplatuplaveehen ja hämmentyvät, jos se puuttuu verkko-osoitteesta.

Älä osta turhia verkkotunnuksia

  • Suomen Domaincentraalista, hei!

  • No moro.

  • Saimme juuri tiedon, että joku yrittää varata verkkotunnuksesi Sivumestari.fi:n EU- ja ORG-versioita.

  • Aha. Eli Sivumestari.eu ja Sivumestari.org?

  • Nyt jos ollaan nopeita, niin voidaan varata nuo tunnukset sulle, eikä kukaan pääse kaappaamaan sun bisnesnimeä.

Tämä on nykyään aika yleinen “huijaus”. Kukaan ei takuuvarmasti ole varaamassa eksoottisia versioita yrityksesi verkkotunnuksesta, ellei firmasi ole Nokia tai Marimekko. Älä hanki turhia tunnuksia, kun puhelinmyyjä soittaa.

Miten verkkotunnus hankitaan?

  • Sinun ei tarvitse kuin päättää, millaisen tunnuksen haluat. Yhteistyökumppanisi, kuten nettifirma tai webhotellin pitäjä varaa tunnuksen sinulle.

  • He myös ylläpitävät verkkotunnusta, uusivat sen käyttöoikeuden ja laskuttavat sen käytöstä.

  • Jos et ota verkkotunnusta käyttöön heti, voit ostaa ns. “Domainparkin”, jolloin osoite on varattu sinulle, mutta ei ole aktiivinen.

Sertifikaatti tekee sivuistasi luotettavamman

Oletko huomannut esimerkiksi Chrome-selaimessa joillakin sivustoilla “Ei turvallinen” -ilmoituksen?

Chrome antaa "Ei-turvallinen" -ilmoituksen kotisivuista

Ei olisi kovin mukavaa, jos sellainen tulisi sinun sivuillasi?

Jos varoitus näkyy, sivuilta puuttuu SSL-sertifikaatti.

Sertifikaatti on tapa varmistaa, että kyseinen sivusto on se, mikä se väittää olevansa. Lisäksi se:

  • Saa kävijät luottamaan sinuun ja yritykseesi.

  • Parantaa näkyvyyttäsi hakukoneissa. Google antaa lisäpisteitä sivustoille, jotka käyttävät SSL-sertifikaattia.

  • Salaa tietokonepalvelimen ja sivuston käyttäjien välisen yhteyden, etteivät hakkerit pääse käsiksi kotisivujen lomakkeiden kautta annettaviin tietoihin. Tämä on tärkeää erityisesti verkkokaupoissa.

Salattu sivusto tunnistetaan "https"-alusta verkko-osoitteessa (esim. https://sivumestari.fi).  Lisäksi internetselaimet ovat alkaneet näyttämään erilaisia kuvallisia opasteita, kuten erivärisiä lukkoja ja kolmioita. Nämä kaikki kertovat, kuinka turvallista kanssasi on asioida.

Sivumestarin verkko-osoite

Sertifikaatteja on sekä ilmaisia että maksullisia. Jopa ilmainenkin suojaa sivustoasi ja antaa sille lisäpotkua Googlessa. Parhaimmat vahvistavat yrityksesi identiteetin todella perusteellisella syynäyksellä.

Sertifikaatti on nykyään jo peruskauraa jokaisella sivustolla. Ja jos sivuillasi ei vielä ole salausta, suosittelen kysymään siitä sivujesi ylläpitäjältä tai tekijältä.

Pyydä tarjous kotisivujen toteuttamisesta

LUKU 4

Tarjouspyyntö

Suurin osa tekee tarjouspyynnön väärin.

Nyt kerron oikean tavan.

Sitten kun ollaan selvillä perusasioista, voidaan alkaa miettimään itse kotisivujen tuottamista.

Oletan ettet aio opetella sivujen tekoa itse, vaan ulkoistat tämän työn kokonaan tai osittain ammattilaiselle. Ja suosittelen vilpittömästi ammattiapua, vaikka minulla onkin oma lehmä ojassa.

Yrityksen kotisivujen tekninen toteutus ei ole salatiedettä ja onnistuu aika monelta harrastelijaltakin. En kuitenkaan suosittelisi kokeilemaan sukulaispojan koodaustaitoja, jos kyseessä on yrityksesi kotisivut ja niiden kautta tuleva tulovirta.

Sen sijaan asiakkaiden houkutteleminen sivuillesi ja kohti kassaa ei onnistu ihan jokaiselta. Ja tämä on oleellinen osa kotisivujesi tuottamista.

Ja nyt tulee iso pommi.

Älä ala rakentamaan monimutkaista tarjouspyyntöä. Se on usein täysin turhaa.

Sinulle ja kotisivufirmalle on paljon hyödyllisempää käydä tarpeesi yhdessä lävitse. Vasta tämän jälkeen saat realistisen suunnitelman, hinnan ja aikataulun projektillesi.

Älä ota tätä itseesi, mutta kotisivujen tarjouspyynnöillä on yleensä tapana olla vajaita, epäselviä ja epäjohdonmukaisia ja vaativat lähes aina täsmennyksiä. Olet varmasti itsekin törmännyt omalla alallasi näihin. Asiakkaasi ei välttämättä osaa pyytää oleellisia asioita.

Tiedän, haluat vain luodata useamman yrityksen hintatason, ennen kuin päätät toteuttajan. Ja saatat myös ajatella, että palaverointiin menee liikaa aikaa, jos kaikkien kanssa pitää jutella.

Mutta kotisivujen suunnittelu ei ole pieni homma. Joudut joka tapauksessa irrottamaan aikaasi siihen, koska sivujen toteuttaja tarvitsee kaiken mahdollisen tiedon palveluistasi. Ja sinä olet se, joka tietää eniten bisneksestäsi.

Hintaa taas ei voi määritellä, ennen kuin tiedetään, mitä oikeasti tarvitset.

Itse asiassa, jos saat kotisivujesi hinnan ensimmäisessä sähköpostissa, se on melko varmasti vedetty hatusta. Tai sitten jonkin valmiin paketin pohjalta, joka ei vastaa tarpeitasi.

Tarjouspyynnön sijasta voit tehdä taustatyötä ennen kotisivuyrityksen tapaamista. Mieti valmiiksi ainakin nämä:

  • Mitä haluat tavoitella kotisivuillasi?
  • Mitkä ovat yrityksesi palvelut / tuotteet?
  • Mitkä seikat erottavat yrityksesi kilpailijoistaan?
  • Ketkä ovat yrityksesi asiakkaita?
  • Miksi asiakkaat käyttävät yrityksesi tuotteita?
  • Mitä mieltä asiakkaat ovat tuotteistasi?
  • Miten nykyiset kotisivut tai muu markkinointisi on toiminut?
  • Onko sinulla käytössä sosiaalisen median palveluita?
  • Onko yrityksessäsi henkilöitä, jotka pystyvät tuottamaan tekstiä, kuvia, videota tai muuta sisältöä?

Lisäksi voit valmistautua kertomaan ainakin kilpailijoistasi, markkina-alueesta, hinnoittelusta ja yrityksen historiasta.

Miten valita sopiva tekijä kotisivuillesi?

  • Varmistu, että kyseessä on kotisivuammattilainen. Perinteinen mainostoimisto ei välttämättä ymmärrä (vieläkään) digimarkkinointia. Toisaalta, esimerkiksi logon ja koko brändin luomisessa mainostoimisto voi loistaa.

  • Kuunteleeko tekijäehdokas sinua? Kyse on sinun bisneksestäsi ja vain läpikotaisella tietämyksellä tuotteistasi, asiakkaistasi, markkinoista ja jopa kilpailijoistasi voidaan saavuttaa tuloksia.

  • Kysy, onko heillä ehdotusta sivujesi toteutuksesta ja miten ne tulevat myymään tuotteitasi

  • Mitä julkaisujärjestelmää he käyttävät – vapaata vai suljettua?

  • Voitko tarvittaessa itse päivittää uusia kotisivujasi?

  • Millaista jälkeä tekijä on aikaisemmin saanut aikaiseksi?

  • Kuinka kauan he ovat olleet alalla?

  • Millaista palautetta nykyiset asiakkaat antavat?

  • Ja tietysti: ymmärrätkö, mitä he sanovat sinulle? Jos et saa selvää teknomongerruksesta, voi tulla väärinkäsityksiä. Jotka näkyvät ikävästi loppulaskussa.

  • Bonusvinkki

    Kotisivujen vetovastuussa ei saisi olla yrityksesi IT-osasto, vaan markkinointi ja myynti. Tämä siksi että kotisivujesi tarkoitus on rahan ansaitseminen.

    Toistan, kotisivujesi päätarkoitus on tuottaa rahaa, hynää, massia, hilloa ja nappulaa.

Mitä kotisivut maksavat?

LUKU 5

Mitä kotisivut yritykselle maksavat?

Tuhannen taalan kysymys! Ja tähän on helppo vastata.

Heti kun tiedämme mitä tarvitset.

Jos aloitat kotisivujen etsinnän hintakyselyillä, saat vastaukseksi valtavan hintahaitarin. Joku tekee sivusi 5 000 eurolla ja joku tekee ne 500 eurolla.

Tämä aiheuttaa tietysti hämmennystä ja syy on yksinkertaisesti siinä, että hintalappu on arvottu.

Tai sitten sait tarjouksen vain teknisestä toteutuksesta. Siis julkaisujärjestelmän ja valmiin teeman asennuksesta palvelimelle. Näillä sivuilla on hyvin harvoin mitään tekemistä myynnin kanssa.

Ja lisää vettä myllyyn. Hintataso ei myöskään välttämättä kerro laadusta.

Jokainen toimisto keskittyy mielellään siihen, mikä heidän mielestään on tärkeintä. Jollekin se on ohjelmointi, jollekin taas graafinen suunnittelu tai hakukoneoptimointi.

Vähän tylsää, mutta laatu näkyy suurimmaksi osaksi vasta sivujen julkaisun jälkeen. Eli pystyykö kokonaisuus tuottamaan sinulle myyntiä, asiakkaita, liidejä – sitä mitä varten sivut on alunperin rakennettu.

Ytimekkäästi sanottuna: laadukkaat kotisivut = myyvät kotisivut.

Kun olet käynyt tyhjentävästi lävitse tarpeesi tekijäehdokkaiden kanssa, olet saattanut jo vakuuttua, että tietty nettifirma on juuri se oikea. He ovat antaneet parhaan toteutusehdotuksen ja parhaan takuun. Lupauksen onnistumisesta.

He myös pystyvät antamaan sinulle oikean hinnan. Siis sen joka tyydyttää molempia osapuolia.

Et ole siis ostamassa multakuormaa tontillesi. Älä käytä sivujesi tekijän mittarina ensisijaisesti hintaa.

Eikä tässä vielä kaikki, kotisivujen kustannukset pitää laskea niiden koko eliniältä. Vain ohjukset voi laukaista ja unohtaa. Kotisivusi eivät itseohjaudu asiakkaiden luokse.

Niille pitää ajaa kävijöitä erilaisista lähteistä, kuten ostetut mainokset, sosiaalinen media, kampanjasivut. Lisänä pottiin tulee vielä hakukoneoptimointiin ja sivujen ylläpitoon menevät kustannukset.

Parasta tässä kuitenkin on, että jos verkkosivut on aidosti tehty rahan ansaitsemista varten, voit puhua investoinnista. Ja investointi on aina tarkoitus tulla takaisin. Korkojen kera.

Jos taas maksat pelkästä sivujen teknisestä toteutuksesta, maksat tuloksettomasta väsäilystä. Ja heität rahasi Kankkulan kaivoon™.

Jos haluat jonkinlaista käsitystä hinnoittelustamme, katso etusivultamme esimerkkejä.

Jos kuitenkin olet liikkeellä pikkubudjetilla = satasilla, suosittelen tutustumaan kotisivukoneisiin. Niistä lisää myöhemmin.

Kotisivujen tuottaminen - tarjous hyväksytty!

LUKU 6

Tarjous hyväksytty!

Kun olet saanut hintaneuvottelut hoidettua ja sopimukset on allekirjoitettu, päästään itse toteutukseen.

Jokaisella nettipajalla on oma tapansa toimia, mutta kaava menee yleensä näin:

  1. Kotisivujen tavoitteiden kirkastaminen ja tehokkaiden myyntitapojen etsintä
  2. Graafisen ilmeen ja sivujen rakenteen luominen
  3. Tekninen toteutus julkaisujärjestelmän päälle
  4. Sisällöntuotanto ja hakukoneoptimointi
  5. Toimintojen säätö, kävijäseurannan ja myynnin automaation asennus
  6. Käyttökoulutus ja sivujen julkaisu
  7. Kävijöiden tuominen sivuille
  8. Seuranta ja hienosäätö

Ensimmäinen vaihe on yksi tärkeimmistä ja ilman sitä kotisivuja ei kannata alkaa työstämään.

Kuinka paljon nettipaja on valmis keskittymään alkusuunnitteluun, kertoo heistä paljon. Matalamman hintatason tekijät hyppäävät yleensä tämän yli tai suovat sille vain minimaalisen huomion.

Markkinoinnin tavoista saisi tehtyä kokonaan uuden artikkelisarjan, joten en sen enemmän käsittele aihetta. Esimakua voi katsoa täältä.

Käydään muut kohdat lävitse nyt.

Yrityksen kotisivujen graafinen suunnittelu

LUKU 7

Graafinen ilme

Mikä on graafisen suunnittelun tarkoitus kotisivuilla?

Onko se maailman tärkein asia?

Tästä on aika moni graafikko eri mieltä, mutta sanon sen kuitenkin.

Sen tarkoitus on auttaa sisältöä suostuttelemaan kävijä kohti haluttua lopputulosta.

Parhaimmillaan se on silloin, kun kävijäsi eivät jää miettimään, onko se hyvää vai huonoa. He yksinkertaisesti toteavat alitajuisesti sen positiivisena ja jatkavat sivujen selaamista.

Maailman huonoin kotisivu
Huonoimmillaan tapahtuu täyskäännös kohti kilpailijasi sivuja.

Asiakkaat eivät tule kotisivuillesi ihastelemaan hienoja grafiikoita tai kivoja animaatioita. He haluavat jotakin – yleensä vastauksen kysymyksiinsä.

Sivujen ei tarvitse olla ultrakauniit, mutta niiden pitää olla ammattimaisen näköiset. Ne kuvastavat yrityksesi toimintaa ja osaamista. Ja jos kotisivujesi kokemus on jollain tavalla tuskainen, se heijastuu suoraan sinuun ja palveluihisi.

Ärsyttävät värit, sekava ja epäjohdonmukainen asettelu ja vanhentunut ilme antavat sinusta kuvan amatöörimäisenä harrastelijana, joka tuskin pystyy tuottamaan laadukasta palvelua tai tuotetta.

Ja tämä on tosi epäreilua, tiedän. Sinä olet ammattilainen ja osaat ammattisi. Kotisivusi nyt vain sattuvat olemaan paikka, jonne asiakkaasi menevät jossain vaiheessa.

Siellä kannattaa oikeasti panna parastaan.

Mitä sinun tarvitsee huomioida?

  • Varmista, että sivujesi ilmeen tekee webgraafikko.

    Ei siis graafikko, joka on erikoistunut perinteisiin suunnittelutöihin, kuten lehti-ilmoituksiin, esitteisiin tai muihin painotöihin.
    Kotisivujen suunnittelu vaatii erilaisia taitoja kuin mitä printtigraafikolla on. Se on käyttöliittymäsuunnittelua ja siinä on omat sääntönsä.

  • Sivujesi ei tarvitse olla überhienot.

    Jos graafikkosi mopo alkaa keulia, palauta hänet maan pinnalle. Usein pelkistetty ympäristö kohdistaa mielenkiinnon tuotteeseesi. Eli siihen mihin pitääkin.

Nettisivujen sisältö pitää olla erinomaista

LUKU 8

Sisältö ei saa olla latteaa, vaan loistavaa

Älä täytä kotisivujasi liirumlaarumilla, kuten kilpailijasi tekee.

Tee kuten maailman menestyneimmät yritykset tekevät.

Nyt ollaan perusasioiden äärellä.

Oikeat sanat kääntävät sivuillasi kävijöiden pään kohti kassaa. Ne kutittelevat, hurmaavat, taivuttelevat ja houkuttelevat. Niissä on valtava voima.

Mutta sanat pitää osata latoa oikeaan järjestykseen. Ja nyt en puhu taidosta, jonka jokainen meistä on oppinut koululaitoksessa.

Jos haluat kirjoittaa omat tekstisi, voit unohtaa ne opit heti kättelyssä.

Valtion virastot ovat täynnä yliopistossa suomen kieltä opiskelleita ihmisiä. Ja kuinka helppoa on ymmärtää virallisia dokumentteja?

Aivan.

Kuten graafinen suunnittelu, myös tekstisisältö joko koukuttaa tai kuolettaa.

Jos annat tämän työn tekstiammattilaiselle, se on hänen työnsä. Jos haluat itse koettaa, tässä muutama tärppi tehokkaan tekstin tuottamiseksi:

  • Vastaa kaikkiin asiakkaasi kysymyksiin

    Etsi erityisesti kysymyksiä, jotka antavat vastauksen siihen, miksi asiakas ei halua ostaa.
    Ja vaikka he kysyisivät mitä, peruskysymys on kuitenkin aina “Auttaako tuotteesi/palvelusi minua?”

  • Selitä tuotteesi/palvelusi läpikotaisin

    Jos myyt monimutkaisia tai kalliita asioita, sinun on valmistauduttava pitkään myyntipuheeseen ja selitettävä hyödyt ja ominaisuudet perusteellisesti. Jos taas bisneksesi on helposti ymmärrettävä, kuten jäätelö, sinun ei tarvitse selitellä paljon.

  • Tee tekstistäsi “silmäiltävä”

    Ihmiset eivät lue heti kaikkea, mitä sivullasi on. He vilkaisevat ensin otsikot, lihavoinnit, kuvatekstit ja muut erottuvat kohdat. Vasta tämän jälkeen he lukevat perustekstin – jos jaksavat. Lisää silmäiltävään sisältöön tärkeimmät kohdat.

  • Käytä tiivistä kieltä

    Netissä ihmisillä on lyhyt pinna. He eivät halua ensimmäiseksi silmillensä valtavaa tekstimassaa, jossa on pitkiä ja vaikeatajuisia lauseita. Katko kappaleet ja lauseet lyhyemmiksi kokonaisuuksiksi. Voit katsoa mallia esimerkiksi tästä artikkelista.

  • Älä yliarvioi lukijaasi

    Huomioi, että sivuillasi kävijät eivät välttämättä ymmärrä alastasi/tuotteestasi/palvelustasi mitään, eivätkä myöskään ole töissä Kotimaisten kielten keskuksessa. Vältä sivistyssanoja, virastokieltä ja ammattisanastoa (ellet sitten puhu alan ammattilaisille).

Kuten huomaat, nettiin kirjoittaminen ei ole helppoa. Sitä ei osaa kunnolla edes kovin moni ammattilainenkaan.

Mutta kotisivujen sisältö ei ole pelkästään tekstiä

Ihmisten pitää kokea kotisivusi mielenkiintoisiksi ja tutustumisen arvoisiksi. Et voi vain lätkäistä sivuille massiivista tekstimuuria ja odottaa, että he jaksaisivat kahlata sen lävitse.

Sisältö kannattaa rakentaa vaihtelevaksi ja ilmeikkääksi. Upota mukaan kuvia, videoita, infograafeja, ja linkkejä. Silloin kävijäsi jaksavat lukea pitkiäkin sivuja.

Esimerkiksi Applen graafiset suunnittelijat ovat mestareita tässä. He käyttävät useita taktiikoita, joilla kävijöiden mielenkiintoa pidetään yllä. Tässä muutama:

  • Tyhjän tilan runsas käyttö

    Isot lehtimainokset ovat kalliita, joten niissä olevaa tyhjää tilaa pidetään eräänlaisena laadun merkkinä. Sama toimii netissäkin. Lisäksi tyhjä tila jäsentää ja saa sisältösi erottumaan.

  • Kuvien ja tekstin vaihtelu

    Lukijasi saadaan helposti nukahtamaan jo yhdenkin liian pitkän lauseen voimalla. Vaihtele kuvien, tekstin ja muiden elementtien paikkoja jatkuvasti. Ensin kuva vasemmalla ja teksti oikealla - sitten toisinpäin. Ja seuraavaksi kolme palstaa tekstiä + video ja taas alusta…

  • Otsikoiden muuttuvat kirjaisinkoot ja tyylit

    Korosta tärkeitä kohtia eri kokoisilla kirjasimilla, listoilla ja erottuvilla väreillä. Erityisesti numeroita kannattaa tehostaa, koska usein ne sisältävät vakuuttavaa sisältöä.

Apple osaa tehdä nettisivuja

Mitä minun kannattaa ottaa huomioon sisällöntuotannossa?

  • Ihan ensimmäiseksi - palkkaa ammattilainen; valokuvaaja, videokuvaaja tai tekstintuottaja… Huomaat kyllä, että se kannattaa.

  • Jos sisältöä tuotetaan yrityksessäsi, sovi tarkasti kuka tekee ja mitäkin. Ja pyydä mahdollisimman usea henkilö tarkistamaan teksti, ennen kuin se menee julkiseksi.

  • Aika usein sisällöntuotantoon tarvittava aika aliarvioidaan. Se vie oikeasti paljon aikaa. Joten ota varmuudeksi kunnon etukeno.

  • Älä tyylittele raakatekstiäsi. Vaikka olisi kuinka fiksua värittää tärkeät otsikot punaisella ja muuttaa jonkin kappaleen kirjasin toiseksi, älä tee sitä. Erityisesti Microsoftin Word-ohjelma on surullisenkuuluisa lisäämään tekstiin piiloon massiivisesti ohjailukoodia. Jos tätä koodia ei poista ennen kuin teksti laitetaan kotisivuillesi, se voi hajottaa sivun ulkoasun pahasti.

  • Älä lankea halpoihin amerikkalaisiin Pepsodent-kuviin. Niistä näkyy kilometrin päähän, että ne ovat teeskenneltyjä.

Mikä n paras julkaisujärjestelmä kotisivuillesi?

LUKU 9

Julkaisujärjestelmä

Tämä ohjelmisto pyörii kotisivujesi ytimessä ja hoitaa kaikki tärkeät tehtävät.

Mitä sinun pitää tietää siitä?

Nykyään suurin osa kotisivuista rakennetaan jonkin julkaisujärjestelmän päälle.

Julkaisujärjestelmä on kotisivujen ylläpitoon ja päivittämiseen tarkoitettu ohjelmisto. Tunnetuin on varmasti WordPress, joka pöhisee 64 miljoonassa sivustossa (34 % kaikista kotisivuista vuonna 2019).

Muita vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Joomla, Drupal ja Liferay.

Kaikki yllämainitut ovat ns. vapaan lähdekoodin ohjelmistoja, eli niitä voidaan käyttää ilmaiseksi ilman lisenssimaksuja. Niitä ylläpidetään suurimmaksi osaksi vapaaehtoisvoimin, jolloin kehittäjiä voi olla jopa tuhatmäärin. Tällä varmistetaan ohjelmistojen jatkuvuus ja esimerkiksi tietoturvapäivitykset, jotka ovat elintärkeitä kotisivuillesi.

Hyvä puoli näissä on myös se, että voit valita usean kotisivutoimittajan joukosta, koska kaikki käyttävät samaa ohjelmistoa. Jos sukset menevät ristiin yhden toimittajan kanssa, voit jatkaa bisneksiä toisen kanssa suhteellisen helposti.

Osalla nettipajoista on myös omia, suljettuja järjestelmiä, joilla he tuottavat kotisivuja. Näiden ongelma on kuitenkin se, että niitä kehittää yleensä vain yksi yritys.

Olet siis heidän kanssaan naimisissa koko sivujesi eliniän ja nielet kaikki heidän oikkunsa. Sen ohella lisäominaisuuksien kehittäminen voi maksaa maltaita, koska et voi pyytää tarjouksia muualta. Ja kun järjestelmän kehittäminen päätetään lopettaa, putoat tyhjän päälle.

Julkaisujärjestelmän valinta perustuu yleensä valitsemasi nettifirman osaamisalueeseen.

Voin kuitenkin suositella WordPressiä hyvänä jokapaikan höylänä. Sillä onnistuu mukavasti perussivujen ja vähän monimutkaistenkin sivujen toteutus. Lisäksi siihen on saatavilla tuhansia laajennuksia, joilla sivuston toimintoja voi parantaa.

On myös erilaisia kotisivukoneita, joiden avulla onnistuu helposti yksinkertaisten perussivujen luominen ja julkaisu. Näitä ovat muun muassa Wix, Squarespace, Weebly ja kotimainen Kotisivukone.

Jos olet liikkeellä hyvin rajoitetulla budjetilla, voit pitää yhtenä vaihtoehtona kotisivukonetta

Nämä alustat laskuttavat yleensä kuukausittain, jolloin puhutaan 5-50 euron hintaluokasta. Riippuen valituista ominaisuuksista.

Muista kuitenkin, että valitsemalla kotisivukoneen saat vain teknisen toteutuksen, jolla ei pitkälle pötkitä. Oikeasti myyvän sisällön tuottaminen kannattaa antaa ammattilaisen tehtäväksi.

Lisäksi kotisivukoneilla on muutamia tärkeitä rajoituksia:

  • Ilmaisissa ja jopa halvimmissa versioissa (Wix) joudut näyttämään kotisivuillasi mainoksia.

  • Sivustosi rakentaminen monikieliseksi on vaikeaa.

  • FI-verkkotunnuksen käyttäminen ulkomaisissa palveluissa voi vaatia ammattiapua.

  • Halvimmat tasot eivät välttämättä anna sinun lisätä sivuillesi ulkopuolisten palveluiden vaatimia lisäosia. Yleensä tämä ei ole ongelma, mutta jos haluat seurata sivujesi myyntiä tai kävijöitä, sinun on ostettava kalliimpi versio.

  • Esimerkiksi Squarespace ei anna sinun tehdä kovin syviä valikkojärjestelyjä. Sivujen määrää ei ole rajoitettu, mutta et voi luoda kuin maksimissaan kaksitasoisia hakemistopuita. Eli “Pääsivu” > “Alasivu”.

  • Kotisivukoneilla on ongelmia sivujen nopeuden ja hakukonenäkyvyyden kanssa.

Weebly - meillä on selkäsi :-)

"Meillä on selkäsi..." Yleisesti ottaen kotisivukoneilla joudut selkä seinää vasten hyvin nopeasti.

Mitä minun on hyvä tietää, kun omien sivujeni julkaisujärjestelmää valitaan?

  • Varmista, että sivujesi pohjalle tulee suosittu julkaisujärjestelmä. Eksoottisten ohjelmistojen kehittäminen voidaan lopettaa suosion puutteen takia paljon helpommin kuin suosittujen.

  • Sama pätee suljettuihin julkaisujärjestelmiin. Niitä kehittää yleensä vain yksi yritys, jolloin pitkän tähtäimen tuki voi olla epämääräistä.

  • Valitse järjestelmä, joka antaa sinulle mahdollisuuden luoda nopeasti erilaisia kokonaisuuksia markkinoinnin tarpeisiin. Kuten myös tehdä hakukoneoptimointia. Liian tekninen alusta, jota vain koodaajat osaavat muokata, on katastrofin pohja.

Markkinoinnin automaatio myy puolestasi

LUKU 10

Markkinoinnin automaatio myy puolestasi

Vapauta aikaa tylsästä rutiinityöstä. Ota käyttöön automaatti, joka tekee sen puolestasi.

Sitten aletaan puhumaan kielillä. Jos et ymmärrä innostuneen mainostoimistoihmisen puheista mitään, hän on melko varmasti selittämässä sinulle markkinointiautomaatiota.

Markkinointiautomaatio

Tähän kokonaisuuteen on ladattu niin paljon vierasperäisiä lainasanoja ja erilaisia ohjelmistoja, että päätä huimaa.

Mutta älä huoli, jutellaan näistäkin kevyesti.

Jos haluaisin selittää asian äidilleni, sanoisin että "se on kuin puhelinmyyjä, joka soittaa sinulle juuri silloin, kun olet kiinnostunut bambusukista. Hän opastaa niiden valinnassa, vastaa kysymyksiisi ja ohjaa kassalle. Ja soittaa vielä perään, piditkö sukistasi ja haluaisitko niitä ehkä lisää”.

No joo, äidilleni se riittäisi, mutta ei ehkä sinulle.

Mietitään asiaa näin mitä mieltä itse olet, kun sähköpostiisi pamahtaa viesti bambusukista?

Oletetaan, että et ole kiinnostunut niistä, joten koet jonkin asteista mielipahaa.

Ja tässä voi olla myös koko markkinointisi ongelma. Koetat myydä niille, jotka eivät ole kiinnostuneet tuotteistasi. Eli haaskaat rahaa ja aikaasi.

Yksi muoto tästä on lehtimainokset. Niillä ammutaan haulikolla, eli yritetään tavoittaa mahdollisimman monta silmäparia. Ja rukoillaan, että joku niistä ei katsoisi sinua kieroon.

Tätä varten on kehitetty “markkinoinnin automaatio”. Se on tehty aktivoitumaan ja toimimaan silloin kun asiakas on kiinnostunut tuotteistasi. Eli myymään niitä puolestasi.

Se on siis ohjelmisto, joka hoitaa markkinoinnin perustöitä ja tekee siitä tehokkaampaa.

Esimerkiksi, jos sivuillasi on uutiskirjeen tilauslomake, voi käydä niin hauskasti, että:

  • Kotisivuillasi kävijä liittyy postituslistallesi

  • Järjestelmä lähettää hänelle tervetuloviestin sähköpostiin.

  • Muutaman päivän päästä järjestelmä lähettää hänelle viestin, josta löytyy linkki kotisivuillasi olevaan artikkeliin "10 vinkkiä, miten käytän tehokkaasti [lisää tähän oma tuotteesi/palvelusi]".

  • Lopuksi, kun hän käy lukemassa artikkelisi, myyntitiimi saa tästä ilmoituksen. Tämä henkilö on nyt lämpimämpi ja ottaa helpommin vastaan suoraa markkinointia.

Ja kaikki tämä tapahtui automaattisesti. Mieti, miten kauan tuohon menisi aikaa, jos se hoidettaisiin Outlookilla ja Excelillä? Varsinkin kun asiakkaita on satoja.

Oikeasti koko automatisoitu “myyntiputki” voi olla huomattavasti pidempi riippuen tietysti siitä, mitä myyt.

Mutta vaikka siltä tuntuu, markkinoinnin automaatio ei vapauta sinua koko hommasta. Se on apurukkanen, joka helpottaa työtäsi.

Suosittelen.

Hakukoneoptimointi eli SEO tuo lisää laadukasta liikennettä sivuillesi

LUKU 11

Hakukoneoptimointi

Tälläkin hetkellä kohdeyleisösi etsii tuotteita ja palveluita Googlessa.

Ja rakas kilpailijasi yrittää kampittaa sinut hakukonetuloksissa.

Jäätkö makaamaan tuleen?

Tiesitkö, että Googlen kakkossivulle ei eksy käytännössä katsoen kukaan. Eli linkki kotisivuillesi olisi hyvä olla heti ensimmäisellä sivulla.

Aikaisemmin mainitsin, että Suomessa tehdään joka päivä 30 miljoonaa Google-hakua. Se on valtava määrä.

Jotta sinulla olisi mahdollisuus näkyä edustavasti noiden hakujen joukossa, sivuillesi pitää tehdä hakukoneoptimointia. Puhumme siis tavasta parantaa kotisivujesi näkyvyyttä hakukoneiden tuloksissa.

Ja tuloksena pitää olla lisää laadukasta liikennettä sivuillesi.

Optimoimme eräälle asiakkaallemme sivun, joka tuottaa jatkuvasti noin 1 000 ilmalämpöpumpuista kiinnostunutta kävijää kuukaudessa. Hän saa oheistuotteena lähes 40 yhteydenottopyyntöä samassa ajassa.

Ja hän on yksinyrittäjä.

Tietyillä aloilla kilpailu on jo niin kovaa, että hakutulosten huipulle on todella vaikeaa päästä. Ymmärrät varmasti, että jos tuotteesi löytyy hakujen kärjestä, se on pelkkää kultaa ja timanttia.

Tässä muutama hyvä syy lisää:

  • Ihmiset luottavat Googleen. Jos yrityksesi on tulosten kärjessä, myös kotisivusi koetaan luotettavana.

  • Onnistunut optimointi parantaa myös sivujesi luettavuutta eli kävijöiden tyytyväisyyttä.

  • Google on myös erikoistunut parantamaan paikallisten hakujen osuvuutta. Se siis auttaa kauppasi lähellä olevia asiakkaita löytämään sinut.

Mutta varovasti sen optimoinnin kanssa.

Jos kotisivusi tehdään vain hakukoneita varten, käyttäjäsi eivät enää koe sisältöä hyödylliseksi tai edes luettavaksi. Tämä on yleinen ongelma optimointiyritysten keskuudessa. Optimointi menee överiksi.

Webhotelli on kotisivujesi koti

LUKU 12

Webhotelli on sivujesi koti

Missä ne kotisivut sitten oikeasti majailevat?

Kotisivusi koostuvat suurimmaksi osaksi tekstitiedostoista (eli “koodista”) ja kuvista. Nämä tiedostot laitetaan tietokonepalvelimelle, josta niitä näytetään kotisivuina internetselaimessa (esim. Chrome tai Firefox).

Tämä palvelin on osa kuukausi- tai vuosihintaan vuokrattavaa webhotellia, johon kuuluu usein myös sähköpostipalvelut. Lisäksi siihen voi liittää oman verkkotunnuksen, kuten Sivumestari.fi.

Sinun ei tarvitse huolehtia webhotellin valinnasta. Kun ostat verkkosivut yritykselle, yhteistyökumppanillasi on jo valmiina ehdotus sivujen loppusijoituspaikasta. Se voi olla sivujen tekijän oma palvelin tai sitten ulkopuolinen webhotellin tarjoaja.

Jos valitset kotisivukoneen, sinun ei tarvitse huolehtia webhotellista. Se kuuluu sivujen hintaan automaattisesti.

Mitä minun kannattaa ottaa huomioon?

  • Varmistu, kuuluuko webhotelli ylläpidon hintaan, vai maksatko sen itse. Joskus sivujen ylläpito ja webhotelli laskutetaan erikseen.

  • Pystyykö webhotellin kapasiteettia, kuten kovalevytilaa lisäämään myöhemmin ja mihin hintaan?

  • Kuinka usein sivuistasi otetaan varmuuskopio?

  • Kuuluuko webhotelliin mukana SSL-sertifikaatti?

  • Millainen asiakaspalvelu webhotelliin kuuluu? Saatko jonkun langan päähän, kun lunta tulee tupaan.

Yrityksen kotisivut ovat valmiit. Vai ovatko?

LUKU 13

Yrityksesi kotisivut ovat valmiina!

Aikamoinen homma, eikö vain? Kaikki yllä oleva ja käyttökoulutus siihen päälle. Aikaa paloi reilusti enemmän kuin uskoitkaan.

Mutta, vielä ei ole valmista. Ei läheskään.

Usein sivujen valmistuminen ja julkaisu on maali, joka lopettaa koko projektin. Siinä mennään metsään että rytisee.

Nyt kun sinulla on valmis myyntialusta, voit alkaa tosissasi ajamaan sinne potentiaalisia asiakkaita.

Jos unohdat uudet kotisivusi julkaisun jälkeen oman onnensa nojaan, saat luultavasti muutaman kuukauden kävijäpiikin, mutta sen jälkeen niistä tuleva hyöty pienenee selvästi. Käy niin, että "kehitys loppuu tyytyväisyyteen".

Riippuen strategiastasi, jonka olet hionut nettifirman kanssa, otat nyt käyttöön sinulle tehokkaimmat asiakkaiden hankintatavat.

Vaihtoehtoja on runsaasti, tässä muutama esimerkki:

  • Google Ads -mainokset (entinen Adwords)

  • Sosiaalisen median mainonta (Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube, Instagram…)

  • Sähköpostimarkkinointi

  • Bannerimainonta

  • Sisältömarkkinointi eri muodoissaan

Varo kuitenkin hamstraamasta liian montaa kanavaa samanaikaisesti. Jos et hallitse edes yhtä markkinointitapaa hyvin, et pysty saamaan siitä parasta hyötyä. Usea kanava huonosti hoidettuna on katastrofi. Suosittelen myös tässä kohdassa ulkoistamista.

Ja sitten vielä muutama markkinoinnin bonusidea:

  • Lyö hynttyyt yhteen tuotteeseesi sopivien muiden tuotevalmistajien tai alasi vaikuttajien kanssa

  • Tarjoa tuotteesi arvosteltavaksi bloggaajille

  • Kehitä suositteluohjelma, joka palkitsee sinulle asiakkaita tuoneet ihmiset

  • Kirjoita blogitekstejä muille sivustoile (vierasblogit)

  • Kirjoita lehdistötiedotteita

  • Tee sisältöjä, joita asiakkaasi voi jakaa netissä

  • Järjestä oma työpaja tai konferenssi netissä

Ja niin edelleen… Mutta ennen kuin heität verkot veteen, olet ottanut käyttöön kävijäseurannan.

Kävijäseuranta mahdollistaa kotisivujen kehittämisen

LUKU 14

Kävijäseuranta mahdollistaa kotisivujen kehittämisen

Googlella on setti ilmaisia ja hyviä ohjelmistoja, joista yksi on Analytics. Sen avulla on mahdollista saada sivuillasi kävijöistä hyvinkin tarkkoja tietoja.

Kun Google Analytics on yhdistetty kotisivuihisi, voit käydä seuraamassa liikennettä, kuten:

  • Kuinka monta kävijää sivuillasi on käynyt

  • Mistä he ovat tulleet sivuillesi

  • Mitä he ovat tehneet sivuillasi

  • Kuinka kauan he ovat olleet siellä

  • Mitkä tuotteesi ja palvelusi ovat kiinnostavimpia

Ja paljon muuta. Sinulle Analytics tarjoaa tavan saada tiivistetty käsitys sivuilla kävijöistä. Ohjelman etusivu riittää mainiosti tarjoamaan tämän tiedon.

Google Analytics kertoo runsaasti tietoa yrityksesi kotisivujen toimivuudesta

Suosittelen opettelemaan ainakin tämän sivun tietojen tarkoituksen. Voit tentata nämä vaikkapa nettifirmaltasi.

Voit myös nähdä esimerkiksi myyntiin ja muihin tärkeisiin tapahtumiin liittyviä tilastoja. Nämä ovat kuitenkin edistyneempien toimintojen takana ja vaativat usein ammattilaisen osaamista.

Yleisesti ottaen, ammattilaiset käyttävät Analyticsia keräämään tietoa, joilla kotisivujasi – ja koko verkkoliiketoimintaasi – voidaan kehittää haluttuun suuntaan.

Valitettavasti usein Analytics kyllä asennetaan, mutta myös unohdetaan saman tein. Täytyy ymmärtää, että ohjelman tarjoama tieto on avain oikeisiin markkinointivalintoihin.

Eli kullan arvoista tavaraa.

Ja ilman tätä tietoa kotisivusi (ja ehkä myös myyntisi) polkevat paikallaan – tai vielä pahempaa, taantuvat. Kilpailijasi tasolle.

Kannattaa ottaa tavaksi käydä vaikka kerran viikossa katsomassa, mihin suuntaan virta vie.

Kotisivujen ylläpitosopimus pitää hakkerit pois sivuiltasi

LUKU 15

Ylläpitosopimus pitää hakkerit pois sivuiltasi

“Firmani on niin pieni, etteivät hakkerit ole kiinnostuneet siitä.”

Jep, tätä kuulee usein. Ja jos olisin saanut euron joka kerta, minulla olisi… noh, ainakin 20 euroa.

Totuus on, ettei hakkereita kiinnosta firmasi. Heitä kiinnostaa, mitä hyötyä he voivat saada kotisivuistasi tai palvelimesta, jossa verkkosivut ovat.

Tässä muutama oikeasti tapahtunut esimerkki – osa jopa Suomessa:

  • Sivuston kautta lähetettiin yrityksen nimissä lähes 520 000 roskapostiviestiä

  • Saastunut sivusto ujutti viruksia kävijöiden selaimeen

  • Etusivulla liehui Syyrian lippu ja sivu oli täynnä arabiankielistä tekstiä

  • Palvelinta, jossa sivusto oli, käytettiin hyökkäyksessä Yhdysvaltain sähköverkkoa vastaan

  • Sivustolta varastettiin kymmenien tuhansien ihmisten luottokorttitiedot

Tiesitkö, että hakkerit yrittävät murtaa joka ikistä kotisivustoa useita kertoja päivässä?

Kyllä, myös sinun sivujasi.

On ehdottoman tärkeää, että kotisivujen tietoturvasta huolehditaan. Käyttämääsi julkaisujärjestelmään ja sen lisäosiin tehdään jatkuvasti päivityksiä, joilla varmistetaan sivuston turvallisuus. Eli estetään kotisivujen ja palvelimen hakkerointi.

Ja jos kotisivut hakkeroidaan, eikä niistä ole olemassa varmuuskopiota, voi koko sivusto olla menetetty. Hakkeri sotkee usein sivuston sellaisella määrällä haittakoodia, ettei sitä välttämättä ammattilainenkaan pysty puhdistamaan.

Ylläpidon tärkeimpiä tehtäviä on siis pitää julkaisujärjestelmä ajan tasalla.

Mitä sinun on hyvä huomioida?

  • Varaa budjetti kotisivujesi ylläpitoon. Se maksaa itsensä nopeasti takaisin.

  • Jos sivustosi kerää henkilötietoja (esimerkiksi tarjouspyyntölomake), allekirjoita sivujesi ylläpitäjän kanssa sopimus henkilötietojen käsittelystä. Uusi tietosuoja-asetus edellyttää tämän.

  • Ylläpitosopimus ei yleensä pidä sisällään sisällön päivittämistä tai uusien ominaisuuksien lisäämistä. Vaikka poikkeuksiakin on.

Ylläpitoon liittyvää asiaa olisi vielä paljon lisää, mutta ne ovat suurimmaksi osaksi valitsemasi nettifirman heiniä. Sinun ei tarvitse huolehtia muusta. Anna tekijöiden näyttää ammattitaitonsa.

 

Muutama hyvä kysymys ja vastaukset niihin

Kotisivuni julkaistiin eilen. Miksi niitä ei löydy Googlesta?

Yksinkertainen syy voi olla, että hakukoneet eivät tiedä niistä mitään. Nopea tapa ilmoittaa uusista sivuista Googlelle on lisätä jollekin toiselle suositulle sivustolle suora linkki kotisivuillesi.

Voit myös pyytää kotisivujesi tekijää tai ylläpitäjää ilmoittamaan sivut suoraan Googlelle.

Heti kun hakukoneet saavat tiedon sivuistasi ne käyvät ne lävitse. Tähän voi mennä muutamasta päivästä viikkoihin.

Lisäksi riippuen sisältösi kiinnostavuudesta, niiden matka hakujen ensimmäiselle sivulle voi kestää jopa kuukausia. Usein sinne ei päästä ollenkaan, vaan tulokset keikkuvat sivuilla 2–2000.

Budjettini on rajallinen – voinko aloittaa kevyesti ja parantaa sivujani myöhemmin?

Ilman muuta. Osissa rakentaminen on täysin mahdollista.

Vähän tylsästi suurin menoeräsi on usein markkinoinnin keinojen löytäminen, kehittäminen ja sisällön toteutus. Aloitusbudjettisi uppoaa helposti pelkästään tähän.

Siksi saatat joutua tyytymään alussa pelkkään tekniseen toteutukseen.

On kuitenkin tärkeää, että sinä ja kotisivujesi tekijä ymmärtävät, että sivujesi kehikkoa käytetään myöhemmin tuottamaan liikevoittoa yrityksellesi. Eikä hylätä ajelehtimaan ilman ohjausta.

Älä tartu halpoihin kotisivujen valmispaketteihin, koska ne eivät ota huomioon markkinointia. Koska juuri markkinoinnin keinojen varaan koko sivustosi rakennetaan.

Haluaisin sinun nyt tekevän näin...

Onko sinulla ollut ongelmia kotisivujen ostamisen kanssa?

Ehkä sivuprojektisi on karahtanut karille tai et ole vain päässyt alkuun.

Kuulisin mielelläni kokemuksistasi – tai kauhutarinasi. Voit myös vinkata, jos oppaasta puuttuu jotain oleellista.

Jätä kommenttisi tai kysymyksesi alle ja teen parhaani vastatakseni sinulle.

Lisäksi, jos kollegasi tai ystäväsi voisi hyötyä tästä artikkelista, jaa se myös hänelle:

Torsti Aaltokangas

Torsti on Thule Digital Oy:n projektipäällikkö ja AD. Hän on toteuttanut vuodesta 1996 lähtien satoja jänniä ja jopa tarpeellisia verkkopalveluja. Siinä sivussa työkalupakkiin on kertynyt runsaasti tietoa myynnistä ja markkinoinnista. Tällä viisaudella varustautuneena Torsti poistaa ostamisen esteitä PK-yrittäjien tieltä. Soita tai meilaa: 040 717 7096, if.latigideluht@itsrot

4 kommenttia

  1. Petteri Aho 17.9.2019 klo 08:11

    Joskus törmää nettisivuihin, jotka ovat tosi hienot kuvineen kaikkineen, mutta niiltä ei vain meinaa löytyä mitään. Tai ainakin vasta monen kulman takaa. Yrittjänä omat nettisivuni on tehty niin, että siellä ei ole sisältöä kovin syvällä. Kaikki löytyy nopeasti ja kivuttomasti. Voin hyvin uskoa että suurin osa nettisivujen ostajista valitsee toimittajan tehtyjen sivustojen ulkoasun ja määrän perusteella. Taitaa kuitenkin olla väärä lähtökohta..

    • Torsti Aaltokangas 18.9.2019 klo 12:22

      Kiitos kommentistasi Petteri! Olet oikeassa siinä mielessä, että kotisivujen graafinen ilme on ensimmäinen asia, jonka kävijä kokee – joko hyvässä tai pahassa. Se on myös luonnollisesti helpoin tapa määritellä kotisivujen tekijän ammattitaito. Ongelma on kuitenkin siinä, että ilme ei ole kotisivujen tärkein ominaisuus. Tavallinen käyttäjä ei tule sivuille tutkimaan nättejä grafiikoita, vaan etsimään jotain – yleensä vastausta kysymykseensä. Jos sivuja selaa referenssimielessä, pitäisi osata katsoa pinnan alle ja todeta sen käytön helppous ja hyödyllisyys kohderyhmälleen.

  2. marze 30.9.2019 klo 09:44

    Hyvää settiä. kiitti!

    • Torsti Aaltokangas 30.10.2019 klo 12:42

      Kiitos, marze 🙂

Kirjoita kommentti





Scroll To Top