Kotisivujen ostajan opas — Luku 1
Miksi tarvitset kotisivut yrityksellesi (olit sitten millä alalla tahansa)?
Tämä on ISO kysymys. Olet varmasti miettinyt, miksi ne sivut pitää olla.
Ja nyt saat tietää vastauksen.
Torsti Aaltokangas / Artikkeli päivitetty 30.4.2021
Muistatko Keltaiset sivut?
Ne olivat kymmeniä vuosia paras ja käytetyin lähde, kun tarvittiin tietoa palveluista ja tuotteista. Lähes kaikki selasivat sitä.
Paperiset puhelinluettelot painuivat lopullisesti unholaan vuonna 2017, joten tieto on nyt muualla. Arvaatko missä?
Aivan, netissä. Potentiaaliset asiakkaat selaavat maailman suurinta palveluluetteloa ja etsivät sinua. Oletko siellä?
Tässä muutama syy lisää:
- Ihmiset olettavat, että yrityksesi on netissä.
Aika yllättävää on, että iso osa meistä olettaa automaattisesti, että jos sinulla ei ole kotisivuja, sinulla ei ole myöskään bisnestä. Eikä mitään myytävää. - Googlessa tehdään päivittäin noin 30 miljoonaa hakua. Pelkästään Suomessa.
Aika hyvä syy investoida hakukoneoptimointiin. Jos yrityksesi on Googlen hauissa sopivalla paikalla, asiakkaat vyöryvät kotisivuillesi. - Digitaalinen sisältö vaikuttaa kaikilla aloilla – myös B2B-puolella.
Kyllä, lähes 60 prosenttia B2B-kaupan ostajista käy hakemassa vauhtia ja vahvistusta netistä ennen lopullista ostoa.
Lisäksi puolet kaikista B2B-asiakkaista odottaa, että tavarantoimittajan verkkosivusto on hyödyllinen ja informatiivinen kanava heille. - Ihmiset arvioivat yrityksesi uskottavuutta kotisivujesi ilmeen pohjalta.
Asiakkaasi käyvät kauppaa kanssasi, jos he luottavat sinuun. Ja kotisivut ovat ensimmäinen paikka, johon he menevät etsimään tietoa bisneksestäsi. Stanfordin yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan 75 % kävijöistä arvioi yrityksen uskottavuutta sen kotisivujen ilmeen pohjalta. - Sinun on vastattava peruskysymyksiin mahdollisimman pian.
Tämä pätee erityisesti B2B-yrityksiin. Ihmiset käyvät sivustollasi, kun he haluavat tietää jotain tai tehdä jotain. He odottavat myös välittömiä vastauksia, kuten:
– Kuka olet?
– Mitä tarjoat?
– Kuinka saan sinuun yhteyden?
Ja sitten väite, jota kuulee usein:
”En tarvitse kotisivuja, koska firmani on Facebookissa ja hyvin toimii!”
Ok, mutta et voi kuitenkaan myydä estoitta Facebookissa, koska fanisi eivät ole kiinnostuneita mainoksista. He haluavat viihdettä ja ajanvietettä. Markkinointi Facebookissa on hienovaraista ja vaatii taitoa.
Ja entä jos Facebook joskus päättää sulkea palvelunsa tai muuttaa koko idean maksulliseksi..? Heillä on siihen täysi oikeus. Lisäksi voit menettää koko Facebook-profiilisi, jos rikot vaikeatajuisia käyttöehtoja. Tätä tapahtuu jatkuvasti.
Ja Facebook ei tarjoa asiakaspalvelua puhelimessa eikä sähköpostilla.
Facebook on sopiva valinta ykkössivustoksi, jos…
- asiakkaasi ovat jo valmiiksi vahvasti Facebookissa tai jossain muussa sosiaalisen median palvelussa
- hakukonenäkyvyydellä ei ole merkitystä sinulle
- haluat selvitä hyvin pienellä budjetilla
Tekisinkö nettisivut itse?
Oletko koskaan ostanut Google Ads (ennen “Adwords”) -mainoksia tai muuta bannerimainontaa?
Onko siitä ollut hyötyä sinulle?
Hyvin yleinen virhe on houkutella ihmisiä sivuille, joilla ei ole mitään edellytyksiä muuttaa kävijöitä maksaviksi asiakkaiksi.
Kuvitellaan, että Google Ads -mainokset tuovat lähes valmiita asiakkaita sivuille, mutta petytään, kun kauppoja ei tule. Ei yhtäkään. Onko tuttua?
Eli, ei riitä vaikka sinulla olisi kotisivut – ne pitää virittää asiakkaasi taajuudelle.
Hyvät kotisivut ottavat asiakastasi kädestä ja taluttavat kassalle.
Ja tämä on yhtä oleellista kuin renkaat autossa.
Kaikkea ei tarvitse osata.
Jos et halua rakentaa sivujasi kokonaan itse, kannattaa turvautua ammattiapuun.
Miksikö?
Koska itse tehtynä sinulla on oltava tietoa graafisesta suunnittelusta, käyttöliittymäsuunnittelusta, teksti-, kuva- ja videosisällön tuottamisesta ja erityisesti markkinoinnista. Muuten jäät muiden jalkoihin sivujesi kanssa.
Onko sinulla aikaa keskittyä kaikkeen tuohon?
Keskity ihmeessä omaan tärkeään bisnekseesi ja anna ainakin osa kotisivuistasi ammattilaisten hoidettavaksi. Niin minä tekisin, jos olisin jollakin toisella alalla.
Mitä mieltä olet?
Jätä alle kommentti – ja vinkkaa kaverillesikin tästä artikkelista.
Siirry lukemaan oppaan seuraavaa artikkelia, Brändäys polttaa asiakkaaseen mielikuvan yrityksestäsi tai:
Lunasta maksuton, 480 euron arvoinen markkinointineuvonta!
Haluaisitko tietää, mitkä ominaisuudet tekevät juuri sinun kotisivuistasi kuuman myyntikoneen?
Annan joka kuukausi rajoitetun määrän maksuttomia konsultointeja. Niiden tarkoitus on auttaa ennakkoluulottomia ja kasvuhakuisia yrittäjiä – kuten sinä – löytämään bisneksensä piilotettu myyntipotentiaali.
Siis se rikastettu ydin, joka saa asiakkaasi ostamaan sinulta.
Keskustelemme muun muassa näistä asioista:
- Kuinka houkuttelet enemmän asiakkaita.
- Miten palveluistasi voi tehdä erottuvia ja haluttavia.
- Miten löydät keinoja parantaa markkinointiasi.
- Miten kotisivusi saadaan myymään.
Olemme käyneet saman keskustelun lähes kaikkien asiakkaidemme kanssa. Huomaat varmasti, kuten muutkin, että hyödyt keskustelusta ja saat tehokkaita ideoita yrityksesi tuloksen parantamiseen.
PS. Pidä kiirettä, maaliskuun ajat menevät nopeasti.
Thule Digital Oy
Kiilakiventie 1, 90250 Oulu
Puh: 040 717 70 96
Voit mielihyvin blogata ja tviitata, jakaa Facebookissa, sähköpostissa ja missä tahansa netissä tämän sivuston sisältöä, jos mainitset aina lähteen. Kiitos käynnistä!
Wordpress on Wordpress-säätiön valvoma tavaramerkki. Drupal on Dries Buytaert'n omistama tavaramerkki.