Mikä n paras julkaisujärjestelmä kotisivuillesi?

Julkaisujärjestelmä

Tämä ohjelmisto pyörii kotisivujesi ytimessä ja hoitaa kaikki tärkeät tehtävät.

Mitä sinun pitää tietää siitä?

  • Torsti Aaltokangas / Artikkeli päivitetty 30.4.2021

Nykyään suurin osa kotisivuista rakennetaan jonkin julkaisujärjestelmän päälle.

Julkaisujärjestelmä on kotisivujen ylläpitoon ja päivittämiseen tarkoitettu ohjelmisto. Tunnetuin on varmasti WordPress, joka pöhisee 64 miljoonassa sivustossa (35 % kaikista kotisivuista vuonna 2020).

Muita vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Joomla, Drupal ja Liferay.

Kaikki yllämainitut ovat ns. vapaan lähdekoodin ohjelmistoja, eli niitä voidaan käyttää ilmaiseksi ilman lisenssimaksuja. Niitä ylläpidetään suurimmaksi osaksi vapaaehtoisvoimin, jolloin kehittäjiä voi olla jopa tuhatmäärin. Tällä varmistetaan ohjelmistojen jatkuvuus ja esimerkiksi tietoturvapäivitykset, jotka ovat elintärkeitä kotisivuillesi.

Hyvä puoli näissä on myös se, että voit valita usean kotisivutoimittajan joukosta, koska kaikki käyttävät samaa ohjelmistoa. Jos sukset menevät ristiin yhden toimittajan kanssa, voit jatkaa bisneksiä toisen kanssa suhteellisen helposti.

Osalla nettipajoista on myös omia, suljettuja järjestelmiä, joilla he tuottavat kotisivuja. Näiden ongelma on kuitenkin se, että niitä kehittää yleensä vain yksi yritys.

Olet siis heidän kanssaan naimisissa koko sivujesi eliniän ja nielet kaikki heidän oikkunsa. Sen ohella lisäominaisuuksien kehittäminen voi maksaa maltaita, koska et voi pyytää tarjouksia muualta. Ja kun järjestelmän kehittäminen päätetään lopettaa, putoat tyhjän päälle.

Julkaisujärjestelmän valinta perustuu yleensä valitsemasi nettifirman osaamisalueeseen.

Voin kuitenkin suositella WordPressiä hyvänä jokapaikan höylänä. Sillä onnistuu mukavasti perussivujen ja vähän monimutkaistenkin sivujen toteutus. Lisäksi siihen on saatavilla tuhansia laajennuksia, joilla sivuston toimintoja voi parantaa.

On myös erilaisia kotisivukoneita, joiden avulla onnistuu helposti yksinkertaisten perussivujen luominen ja julkaisu. Näitä ovat muun muassa Wix, Squarespace, Weebly ja kotimainen Kotisivukone.

Jos olet liikkeellä hyvin rajoitetulla budjetilla, voit pitää yhtenä vaihtoehtona jotakin kotisivukonetta

Nämä alustat laskuttavat yleensä kuukausittain, jolloin puhutaan 5-50 euron hintaluokasta. Riippuen valituista ominaisuuksista.

Muista kuitenkin, että valitsemalla kotisivukoneen saat vain teknisen toteutuksen, jolla ei pitkälle pötkitä. Oikeasti myyvän sisällön tuottaminen kannattaa antaa ammattilaisen tehtäväksi.

Lisäksi kotisivukoneilla on muutamia tärkeitä rajoituksia:

  • Joissakin ilmaisissa ja jopa halvimmissa ohjelmissa joudut näyttämään kotisivuillasi mainoksia.
  • Sivustosi rakentaminen monikieliseksi on vaikeaa.
  • FI-verkkotunnuksen käyttäminen ulkomaisissa palveluissa voi vaatia ammattiapua.
  • Halvimmat tasot eivät välttämättä anna sinun lisätä sivuillesi ulkopuolisten palveluiden vaatimia lisäosia. Yleensä tämä ei ole ongelma, mutta jos haluat seurata sivujesi myyntiä tai kävijöitä, sinun on ostettava kalliimpi versio.
  • Esimerkiksi Squarespace ei anna sinun tehdä kovin syviä valikkojärjestelyjä. Sivujen määrää ei ole rajoitettu, mutta et voi luoda kuin maksimissaan kaksitasoisia hakemistopuita. Eli “Pääsivu” > “Alasivu”.
  • Kotisivukoneilla on ongelmia sivujen nopeuden ja hakukonenäkyvyyden kanssa.

Weebly - meillä on selkäsi :-)

”Meillä on selkäsi..?” Yleisesti ottaen kotisivukoneilla joudut selkä seinää vasten hyvin nopeasti.

Mitä sinun on hyvä tietää, kun kotisivujesi julkaisujärjestelmää valitaan?

  • Varmista, että sivujesi pohjalle tulee suosittu julkaisujärjestelmä. Eksoottisten ohjelmistojen kehittäminen voidaan lopettaa suosion puutteen takia paljon helpommin kuin suosittujen.
  • Sama pätee suljettuihin julkaisujärjestelmiin. Niitä kehittää yleensä vain yksi yritys, jolloin pitkän tähtäimen tuki voi olla epämääräistä.
  • Valitse järjestelmä, joka antaa sinulle mahdollisuuden luoda nopeasti erilaisia kokonaisuuksia markkinoinnin tarpeisiin. Kuten myös tehdä hakukoneoptimointia. Liian tekninen alusta, jota vain koodaajat osaavat muokata, on katastrofin pohja.

Siirry lukemaan oppaan seuraavaa artikkelia, Markkinoinnin automaatio myy puolestasi tai:

Torsti Aaltokangas

Torsti on Thule Digital Oy:n projektipäällikkö ja AD. Hän on toteuttanut vuodesta 1996 lähtien satoja jänniä ja jopa tarpeellisia verkkopalveluja. Siinä sivussa työkalupakkiin on kertynyt runsaasti tietoa myynnistä ja markkinoinnista. Tällä viisaudella varustautuneena Torsti poistaa ostamisen esteitä PK-yrittäjien tieltä. Soita tai meilaa: 040 717 7096,

Kirjoita kommentti





Lunasta maksuton, 480 euron arvoinen markkinointineuvonta!

Haluaisitko tietää, mitkä ominaisuudet tekevät juuri sinun kotisivuistasi kuuman myyntikoneen?

Annan joka kuukausi rajoitetun määrän maksuttomia konsultointeja. Niiden tarkoitus on auttaa ennakkoluulottomia ja kasvuhakuisia yrittäjiä – kuten sinä – löytämään bisneksensä piilotettu myyntipotentiaali.

Siis se rikastettu ydin, joka saa asiakkaasi ostamaan sinulta.

Keskustelemme muun muassa näistä asioista:

  • Kuinka houkuttelet enemmän asiakkaita.
  • Miten palveluistasi voi tehdä erottuvia ja haluttavia.
  • Miten löydät keinoja parantaa markkinointiasi.
  • Miten kotisivusi saadaan myymään.

Olemme käyneet saman keskustelun lähes kaikkien asiakkaidemme kanssa. Huomaat varmasti, kuten muutkin, että hyödyt keskustelusta ja saat tehokkaita ideoita yrityksesi tuloksen parantamiseen.

PS. Pidä kiirettä, maaliskuun ajat menevät nopeasti.

thule-digital-logo

Thule Digital Oy
Kiilakiventie 1, 90250 Oulu
Puh: 040 717 70 96

Voit mielihyvin blogata ja tviitata, jakaa Facebookissa, sähköpostissa ja missä tahansa netissä tämän sivuston sisältöä, jos mainitset aina lähteen. Kiitos käynnistä!

Suomen vahvimmat Thule Digital / Sivumestari
fi-verkkotunnusten-valittaja
yrittajat-jasenyritys
wordpress-kotisivut
drupal-logo

Wordpress on Wordpress-säätiön valvoma tavaramerkki. Drupal on Dries Buytaert'n omistama tavaramerkki.

Sivujen käyttöehdot