Verkkotunnus eli domain yritykselle

Verkkotunnus

Nyt tarkkana, tämä on tärkeää.

Verkkotunnuksen valinta on yhtä oleellista, kuin yrityksesi nimen valinta.

  • Torsti Aaltokangas / Artikkeli päivitetty 20.5.2021

Verkkotunnus eli domain on se nimi, joka kirjoitetaan internetselaimen osoitekenttään tai sähköpostiosoitteen loppuun. Esimerkiksi Sivumestari.fi

Sivumestarin verkko-osoite
Aika usein verkkotunnuksesi on sama kuin yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi nimi. Mutta poikkeuksiakin löytyy.

Tässä muutama kohta, joita kannattaa miettiä verkkotunnusta valitessa:

  • Lyhyt tunnus on parempi kuin pitkä
    Jos verkkotunnuksesi on pitkä, kuten “veljeksetaaltokankaankylakauppa.fi”, voi käydä niin, että kävijäsi kirjoittavat tunnuksen väärin. Ja kolmannen virheen jälkeen he siirtyvät kilpailijan sivuille = lidl.fi. Jokainen tykkää kirjoittaa lyhyen ja selkeän osoitteen.
  • Vältä numeroita ja väliviivoja
    Oletko koskaan kuullut radiomainoksessa yrityksen nettisivujen osoitetta, josta ei meinaa saada selvää? Kun ihmiset kuulevat verkkotunnuksesi, heidän on erityisen vaikea hahmottaa siinä olevia numeroita. Varsinkin jos olet ollut nokkela ja tunnuksesi on ”vii5i.fi” tai ”7-veljesta.fi”.
    Voit toki rekisteröidä itsellesi sekä ”viisi.fi”- että ”vii5i.fi”-osoitteet ja ohjata molemmat samaan paikkaan. Markkinoinnissa voit sitten käyttää jompaa kumpaa.
    Ääkköset ovat sallittuja verkkotunnuksessa, mutta yleensä kävijät ohjataan automaattisesti ääkkösettömään versioon. Eli ”ääkkönen.fi” > ”aakkonen.fi”. Sinun on siis hankittava molemmat osoitteet.
  • Tarkista ettei tunnus ole tavaramerkki tai toisen yrityksen nimi
    PRH:n palvelussa voit tarkistaa, onko tunnus varattu.
  • Valitse sopiva verkkotunnuksen pääte
    FI sopii hyvin kotimaan kauppaa käyville yrityksille. Jos sinulla on potentiaalisia asiakkaita rajojen ulkopuolella, COM on hyvä ratkaisu. NET ja ORG sopivat harrastelijoille ja yhdistyksille. EU, INFO ja muut eksoottiset päätteet voivat aiheuttaa epäluuloja ja uskottavuusvajauksen.
  • Varmista, että omistat verkkotunnuksen
    Jos yhteistyökumppanisi rekisteröi tunnuksen, varmista että sinut tai yrityksesi merkitään sen omistajaksi. Vuosien päästä on ikävä todeta, että tuhansia kävijöitä palveleva verkkotunnuksesi on jonkun muun omaisuutta.

Onko hakusanan sijoittamisesta verkkotunnukseen hyötyä?

Usein asiakkaat kyselevät, kannattaako uuteen tunnukseen koettaa ujuttaa jokin sopiva alan hakusana. Esimerkiksi, tuontiautoruotsista.fi tai jcb-huolto.fi.

Jos hyödyllä tarkoitetaan Googlen hakukonenäkyvyyttä, vastaus on ei. Tai ainakin hyöty on marginaalinen.

Google on antanut ymmärtää, että hakusanavetoiset verkkotunnukset eivät ole hyödyttäneet enää vuosiin hakujen yhteydessä. Mutta eivät myöskään tee hallaa sivujesi näkyvyydelle.

Kannattaa ajatella asiaa niin, että verkkotunnus on osa brändiäsi ja pelkkä “putkimies.fi” tai “kukkakauppa.fi” ei oikein kerro mitään uniikkia yrityksestäsi.

Tarvitseeko verkkotunnukseen laittaa ”www” alkuun?

Ei tarvitse. Osoite voi olla pelkkä ”sivumestari.fi”, mutta jos joku kirjoittaa ”www.sivumestari.fi” selaimeen, hänen pitää myös päästä kotisivuillemme. Varmista, että molemmat osoitteet toimivat. Ja erityisesti, että kävijä ohjautuu aina valitsemaasi versioon.

Jos kotisivujesi sisältö löytyy molemmista osoitteista, hakukoneet eivät ymmärrä, kumpi osoite on pääosoite.

Jos kirjoitat internetselaimeesi ”www.sivumestari.fi”, huomaat, että sinut ohjataan automaattisesti osoitteeseen ”sivumestari.fi”. Eli pääosoitteemme on ilman ”www”-alkua.

  • Bonusvinkki
    Käytä mainonnassasi mieluiten “www”-alkuista osoitetta – vaikka pääosoitteesi olisikin ilman sitä. Ihmiset ovat tottuneet tuohon triplatuplaveehen ja hämmentyvät, jos se puuttuu verkko-osoitteesta.

Älä osta turhia verkkotunnuksia

  • Suomen Domaincentraalista, hei!
  • No moro.
  • Saimme juuri tiedon, että joku yrittää varata verkkotunnuksesi Sivumestari.fi:n EU- ja ORG-versioita.
  • Aha. Eli Sivumestari.eu ja Sivumestari.org?
  • Nyt jos ollaan nopeita, niin voidaan varata nuo tunnukset sulle, eikä kukaan pääse kaappaamaan sun bisnesnimeä.
  • Ei kiitos.

Tämä on nykyään aika yleinen “huijaus”. Kukaan ei takuuvarmasti ole varaamassa eksoottisia versioita yrityksesi verkkotunnuksesta, ellei firmasi ole Nokia tai Marimekko. Älä hanki turhia tunnuksia, kun puhelinmyyjä soittaa.

Miten verkkotunnus hankitaan?

  • Suomalainen FI-päätteinen osoite hankitaan nettifirman tai webhotellin pitäjän kautta.
  • He myös ylläpitävät verkkotunnusta, uusivat sen käyttöoikeuden ja laskuttavat sen käytöstä.
  • Jos haluat COM-, ORG-, NET-, tai jonkin muun päätteisen osoitteen, sekin on helpointa hankkia yhteistyökumppanisi kautta.
  • Jos et ota verkkotunnusta käyttöön heti, voit ostaa ns. “Domainparkin”, jolloin osoite on varattu sinulle, mutta ei ole aktiivinen.
  • Voit etsiä sopivia tunnuksia esimerkiksi Hostingpalvelun sivuilta

Sertifikaatti tekee sivuistasi luotettavamman

Oletko huomannut esimerkiksi Chrome-selaimessa joillakin sivustoilla “Ei turvallinen” -ilmoituksen?

Chrome antaa "Ei-turvallinen" -ilmoituksen kotisivuista

Ei olisi kovin mukavaa, jos sellainen tulisi sinun sivuillasi?

Jos varoitus näkyy, sivuilta puuttuu SSL-sertifikaatti.

Sertifikaatti on tapa varmistaa, että kyseinen sivusto on se, mikä se väittää olevansa. Lisäksi se:

  • Saa kävijät luottamaan sinuun ja yritykseesi.
  • Parantaa näkyvyyttäsi hakukoneissa. Google antaa lisäpisteitä sivustoille, jotka käyttävät SSL-sertifikaattia.
  • Salaa tietokonepalvelimen ja sivuston käyttäjien välisen yhteyden, etteivät hakkerit pääse helposti käsiksi kotisivujen lomakkeiden kautta annettaviin tietoihin. Tämä on tärkeää erityisesti verkkokaupoissa.

Salattu sivusto tunnistetaan ”https”-alusta verkko-osoitteessa (esim. https://sivumestari.fi). Lisäksi internetselaimet ovat alkaneet näyttämään erilaisia kuvallisia opasteita, kuten erivärisiä lukkoja ja kolmioita. Nämä kaikki kertovat, kuinka turvallista kanssasi on asioida.

Sivumestarin verkko-osoite
Sertifikaatteja on sekä ilmaisia että maksullisia. Jopa ilmainenkin suojaa sivustoasi ja antaa sille lisäpotkua Googlessa. Parhaimmat vahvistavat yrityksesi identiteetin todella perusteellisella syynäyksellä.

Sertifikaatti on nykyään jo peruskauraa jokaisella sivustolla. Ja jos sivuillasi ei vielä ole salausta, suosittelen kysymään siitä sivujesi ylläpitäjältä tai tekijältä.

Siirry lukemaan oppaan seuraavaa artikkelia, Kotisivujen tarjouspyyntö tai:

Torsti Aaltokangas

Torsti on Thule Digital Oy:n projektipäällikkö ja AD. Hän on toteuttanut vuodesta 1996 lähtien satoja jänniä ja jopa tarpeellisia verkkopalveluja. Siinä sivussa työkalupakkiin on kertynyt runsaasti tietoa myynnistä ja markkinoinnista. Tällä viisaudella varustautuneena Torsti poistaa ostamisen esteitä PK-yrittäjien tieltä. Soita tai meilaa: 040 717 7096,

Kirjoita kommentti





Lunasta maksuton, 480 euron arvoinen markkinointineuvonta!

Haluaisitko tietää, mitkä ominaisuudet tekevät juuri sinun kotisivuistasi kuuman myyntikoneen?

Annan joka kuukausi rajoitetun määrän maksuttomia konsultointeja. Niiden tarkoitus on auttaa ennakkoluulottomia ja kasvuhakuisia yrittäjiä – kuten sinä – löytämään bisneksensä piilotettu myyntipotentiaali.

Siis se rikastettu ydin, joka saa asiakkaasi ostamaan sinulta.

Keskustelemme muun muassa näistä asioista:

  • Kuinka houkuttelet enemmän asiakkaita.
  • Miten palveluistasi voi tehdä erottuvia ja haluttavia.
  • Miten löydät keinoja parantaa markkinointiasi.
  • Miten kotisivusi saadaan myymään.

Olemme käyneet saman keskustelun lähes kaikkien asiakkaidemme kanssa. Huomaat varmasti, kuten muutkin, että hyödyt keskustelusta ja saat tehokkaita ideoita yrityksesi tuloksen parantamiseen.

PS. Pidä kiirettä, huhtikuun ajat menevät nopeasti.

thule-digital-logo

Thule Digital Oy
Kiilakiventie 1, 90250 Oulu
Puh: 040 717 70 96

Voit mielihyvin blogata ja tviitata, jakaa Facebookissa, sähköpostissa ja missä tahansa netissä tämän sivuston sisältöä, jos mainitset aina lähteen. Kiitos käynnistä!

Suomen vahvimmat Thule Digital / Sivumestari
fi-verkkotunnusten-valittaja
yrittajat-jasenyritys
wordpress-kotisivut
drupal-logo

Wordpress on Wordpress-säätiön valvoma tavaramerkki. Drupal on Dries Buytaert'n omistama tavaramerkki.

Sivujen käyttöehdot