Kotisivujen ostajan opas — Luku 10
Markkinoinnin automaatio myy puolestasi
Vapauta aikaa tylsästä rutiinityöstä. Ota käyttöön automaatti, joka tekee sen puolestasi.
Torsti Aaltokangas / Artikkeli päivitetty 30.4.2021
Sitten aletaan puhumaan kielillä. Jos et ymmärrä innostuneen mainostoimistoihmisen puheista mitään, hän on melko varmasti selittämässä sinulle markkinointiautomaatiota.
Tähän kokonaisuuteen on ladattu niin paljon vierasperäisiä lainasanoja ja erilaisia ohjelmistoja, että päätä huimaa.
Mutta älä huoli, jutellaan näistäkin kevyesti.
Jos haluaisin selittää asian äidilleni, sanoisin että…
”…se on kuin puhelinmyyjä, joka soittaa sinulle juuri silloin, kun olet kiinnostunut bambusukista. Hän opastaa niiden valinnassa, vastaa kysymyksiisi ja ohjaa kassalle. Ja soittaa vielä perään, piditkö sukistasi ja haluaisitko niitä ehkä lisää”.
No joo, äidilleni se riittäisi, mutta ei ehkä sinulle.
Mietitään asiaa näin – mitä mieltä itse olet, kun sähköpostiisi pamahtaa viesti bambusukista?
Oletetaan, että et ole kiinnostunut niistä, joten koet jonkin asteista ärtymystä.
Ja tässä voi olla myös koko markkinointisi ongelma. Koetat myydä niille, jotka eivät ole kiinnostuneet tuotteistasi. Eli haaskaat rahaa ja aikaasi.
Yksi muoto tästä on lehtimainokset. Niillä ammutaan haulikolla, eli yritetään tavoittaa mahdollisimman monta silmäparia. Ja rukoillaan, että joku niistä ei katsoisi sinua kieroon.
Tätä varten on kehitetty “markkinoinnin automaatio”. Se on tehty aktivoitumaan ja toimimaan silloin kun asiakas on kiinnostunut tuotteistasi. Eli myymään niitä puolestasi.
Se on siis ohjelmisto, joka hoitaa markkinoinnin perustöitä ja tekee siitä tehokkaampaa.
Esimerkiksi, jos sivuillasi on uutiskirjeen tilauslomake, voi käydä niin hauskasti, että:
- Kotisivuillasi kävijä liittyy postituslistallesi.
- Järjestelmä lähettää hänelle tervetuloviestin sähköpostiin.
- Muutaman päivän päästä järjestelmä lähettää hänelle viestin, josta löytyy linkki kotisivuillasi olevaan artikkeliin ”10 vinkkiä, miten käytän tehokkaasti [lisää tähän oma tuotteesi/palvelusi]”.
- Lopuksi, kun hän käy lukemassa artikkelisi, myyntitiimi saa tästä ilmoituksen. Tämä henkilö on nyt lämpimämpi ja ottaa helpommin vastaan suoraa markkinointia.
Ja kaikki tämä tapahtui automaattisesti. Mieti, miten kauan tuohon menisi aikaa, jos se hoidettaisiin Outlookilla ja Excelillä? Varsinkin kun asiakkaita on satoja.
Oikeasti koko automatisoitu “myyntiputki” voi olla huomattavasti pidempi – riippuen tietysti siitä, mitä myyt.
Mutta vaikka siltä tuntuu, markkinoinnin automaatio ei vapauta sinua koko hommasta. Se on kätevä apurukkanen, joka helpottaa työtäsi.
Suosittelen.
Siirry lukemaan oppaan seuraavaa artikkelia, Hakukoneoptimointi tai:
Lunasta maksuton, 480 euron arvoinen markkinointineuvonta!
Haluaisitko tietää, mitkä ominaisuudet tekevät juuri sinun kotisivuistasi kuuman myyntikoneen?
Annan joka kuukausi rajoitetun määrän maksuttomia konsultointeja. Niiden tarkoitus on auttaa ennakkoluulottomia ja kasvuhakuisia yrittäjiä – kuten sinä – löytämään bisneksensä piilotettu myyntipotentiaali.
Siis se rikastettu ydin, joka saa asiakkaasi ostamaan sinulta.
Keskustelemme muun muassa näistä asioista:
- Kuinka houkuttelet enemmän asiakkaita.
- Miten palveluistasi voi tehdä erottuvia ja haluttavia.
- Miten löydät keinoja parantaa markkinointiasi.
- Miten kotisivusi saadaan myymään.
Olemme käyneet saman keskustelun lähes kaikkien asiakkaidemme kanssa. Huomaat varmasti, kuten muutkin, että hyödyt keskustelusta ja saat tehokkaita ideoita yrityksesi tuloksen parantamiseen.
PS. Pidä kiirettä, helmikuun ajat menevät nopeasti.
Thule Digital Oy
Kiilakiventie 1, 90250 Oulu
Puh: 040 717 70 96
Voit mielihyvin blogata ja tviitata, jakaa Facebookissa, sähköpostissa ja missä tahansa netissä tämän sivuston sisältöä, jos mainitset aina lähteen. Kiitos käynnistä!
Wordpress on Wordpress-säätiön valvoma tavaramerkki. Drupal on Dries Buytaert'n omistama tavaramerkki.