Kotisivujen ostajan opas — Luku 15
Ylläpitosopimus pitää hakkerit pois sivuiltasi
“Firmani on niin pieni, etteivät hakkerit ole kiinnostuneet siitä.”
Jep, tätä kuulee usein. Ja jos olisin saanut euron joka kerta, minulla olisi… noh, ainakin 30 euroa.
Torsti Aaltokangas / Artikkeli päivitetty 30.4.2021
Totuus on, ettei hakkereita kiinnosta firmasi.
Heitä kiinnostaa, mitä hyötyä he voivat saada kotisivuistasi tai palvelimesta, jossa verkkosivut ovat.
Tässä muutama oikeasti tapahtunut esimerkki – osa jopa Suomessa:
- Sivuston kautta lähetettiin yrityksen nimissä yli 520 000 roskapostiviestiä
- Saastunut sivusto ujutti viruksia kävijöiden selaimeen
- Etusivulla liehui Syyrian lippu ja sivu oli täynnä arabiankielistä tekstiä
- Palvelinta, jossa sivusto oli, käytettiin hyökkäyksessä Yhdysvaltain sähköverkkoa vastaan
- Sivustolta varastettiin kymmenien tuhansien ihmisten luottokorttitiedot
Tiesitkö, että hakkerit yrittävät murtaa joka ikistä kotisivustoa useita kertoja päivässä? Tämän tutkimuksen mukaan keskimäärin joka 39. sekunti.
Kyllä, myös sinun sivujasi.
On ehdottoman tärkeää, että kotisivujen tietoturvasta huolehditaan. Käyttämääsi julkaisujärjestelmään ja sen lisäosiin tehdään jatkuvasti päivityksiä, joilla varmistetaan sivuston turvallisuus. Eli estetään kotisivujen ja palvelimen hakkerointi.
Ja jos kotisivut hakkeroidaan, eikä niistä ole olemassa varmuuskopiota, voi koko sivusto olla menetetty. Hakkeri sotkee usein sivuston sellaisella määrällä haittakoodia, ettei sitä välttämättä ammattilainenkaan pysty puhdistamaan.
Ylläpidon tärkeimpiä tehtäviä on siis pitää julkaisujärjestelmä ajan tasalla ja varmuuskopiot saatavilla.
Mitä sinun on hyvä huomioida?
- Varaa budjetti kotisivujesi ylläpitoon. Se maksaa itsensä nopeasti takaisin.
- Jos sivustosi kerää henkilötietoja (esimerkiksi tarjouspyyntölomake), allekirjoita sivujesi ylläpitäjän kanssa sopimus henkilötietojen käsittelystä. Uusi tietosuoja-asetus edellyttää tämän.
- Ylläpitosopimus ei yleensä pidä sisällään sisällön päivittämistä tai uusien ominaisuuksien lisäämistä. Vaikka poikkeuksiakin on.
Ylläpitoon liittyvää asiaa olisi vielä paljon lisää, mutta ne ovat suurimmaksi osaksi valitsemasi nettifirman heiniä. Sinun ei tarvitse huolehtia muusta. Anna tekijöiden näyttää ammattitaitonsa.
Haluaisin sinun nyt tekevän näin…
Kuulisin mielelläni kokemuksistasi kotisivuviidakossa – tai kauhutarinasi. Voit myös vinkata, jos oppaasta puuttuu jotain oleellista. Ja kysymykset ovat myös tervetulleita.
Jätä kommenttisi tai kysymyksesi alle ja teen parhaani vastatakseni sinulle.
Lisäksi, jos kollegasi tai ystäväsi voisi hyötyä tästä artikkelista, jaa se myös hänelle. Kiitos jo etukäteen!
Lunasta maksuton, 480 euron arvoinen markkinointineuvonta!
Haluaisitko tietää, mitkä ominaisuudet tekevät juuri sinun kotisivuistasi kuuman myyntikoneen?
Annan joka kuukausi rajoitetun määrän maksuttomia konsultointeja. Niiden tarkoitus on auttaa ennakkoluulottomia ja kasvuhakuisia yrittäjiä – kuten sinä – löytämään bisneksensä piilotettu myyntipotentiaali.
Siis se rikastettu ydin, joka saa asiakkaasi ostamaan sinulta.
Keskustelemme muun muassa näistä asioista:
- Kuinka houkuttelet enemmän asiakkaita.
- Miten palveluistasi voi tehdä erottuvia ja haluttavia.
- Miten löydät keinoja parantaa markkinointiasi.
- Miten kotisivusi saadaan myymään.
Olemme käyneet saman keskustelun lähes kaikkien asiakkaidemme kanssa. Huomaat varmasti, kuten muutkin, että hyödyt keskustelusta ja saat tehokkaita ideoita yrityksesi tuloksen parantamiseen.
PS. Pidä kiirettä, lokakuun ajat menevät nopeasti.
Thule Digital Oy
Kiilakiventie 1, 90250 Oulu
Puh: 040 717 70 96
Voit mielihyvin blogata ja tviitata, jakaa Facebookissa, sähköpostissa ja missä tahansa netissä tämän sivuston sisältöä, jos mainitset aina lähteen. Kiitos käynnistä!
Wordpress on Wordpress-säätiön valvoma tavaramerkki. Drupal on Dries Buytaert'n omistama tavaramerkki.