Nettisivujen sisältö pitää olla erinomaista

Sisältö ei saa olla latteaa, vaan loistavaa

Älä täytä kotisivujasi liirumlaarumilla, kuten kilpailijasi tekee.

Tee kuten maailman menestyneimmät yritykset tekevät.

  • Torsti Aaltokangas / Artikkeli päivitetty 30.4.2021

Nyt ollaan perusasioiden äärellä.

Oikeat sanat kääntävät sivuillasi kävijöiden pään kohti kassaa. Ne kutittelevat, hurmaavat, taivuttelevat ja houkuttelevat. Niissä on valtava voima.

Mutta sanat pitää osata latoa oikeaan järjestykseen. Ja nyt en puhu taidosta, jonka jokainen meistä on oppinut koululaitoksessa.

Jos haluat kirjoittaa omat tekstisi, voit unohtaa ne opit heti kättelyssä.

Valtion virastot ovat täynnä yliopistossa suomen kieltä opiskelleita ihmisiä. Ja kuinka helppoa on ymmärtää virallisia dokumentteja?

Aivan.

Kuten graafinen suunnittelu, myös tekstisisältö joko koukuttaa tai kuolettaa.

Jos annat tämän työn tekstiammattilaiselle, se on hänen työnsä. Jos haluat itse koettaa, tässä muutama tärppi tehokkaan tekstin tuottamiseksi:

  • Vastaa kaikkiin asiakkaasi kysymyksiin
    Etsi erityisesti kysymyksiä, jotka antavat vastauksen siihen, miksi asiakas ei halua ostaa.
    Ja vaikka he kysyisivät mitä, peruskysymys on kuitenkin aina “Auttaako tuotteesi/palvelusi minua?”
  • Selitä tuotteesi/palvelusi läpikotaisin
    Jos myyt monimutkaisia tai kalliita asioita, sinun on valmistauduttava pitkään myyntipuheeseen ja selitettävä hyödyt ja ominaisuudet perusteellisesti. Jos taas bisneksesi on helposti ymmärrettävä, kuten jäätelö, sinun ei tarvitse selitellä paljon.
  • Tee tekstistäsi “silmäiltävä”
    Ihmiset eivät lue heti kaikkea, mitä sivullasi on. He vilkaisevat ensin otsikot, lihavoinnit, kuvatekstit ja muut erottuvat kohdat. Vasta tämän jälkeen he lukevat perustekstin – jos jaksavat. Lisää silmäiltävään sisältöön tärkeimmät kohdat.
  • Käytä tiivistä kieltä
    Netissä ihmisillä on lyhyt pinna. He eivät halua ensimmäiseksi silmillensä valtavaa tekstimassaa, jossa on pitkiä ja vaikeatajuisia lauseita. Katko kappaleet ja lauseet lyhyemmiksi kokonaisuuksiksi. Voit katsoa mallia esimerkiksi tästä artikkelista.
  • Älä yliarvioi lukijaasi
    Huomioi, että sivuillasi kävijät eivät välttämättä ymmärrä alastasi/tuotteestasi/palvelustasi mitään, eivätkä myöskään ole töissä Kotimaisten kielten keskuksessa. Vältä sivistyssanoja, virastokieltä ja ammattisanastoa (ellet sitten puhu alan ammattilaisille).

Kuten huomaat, nettiin kirjoittaminen ei ole helppoa. Sitä ei osaa kunnolla edes kovin moni ammattilainenkaan.

Mutta kotisivujen sisältö ei ole pelkästään tekstiä

Ihmisten pitää kokea kotisivusi mielenkiintoisiksi ja tutustumisen arvoisiksi. Et voi vain lätkäistä sivuille massiivista tekstimuuria ja odottaa, että he jaksaisivat kahlata sen lävitse.

Sisältö kannattaa rakentaa vaihtelevaksi ja ilmeikkääksi. Upota mukaan kuvia, videoita, infograafeja, ja linkkejä. Silloin kävijäsi jaksavat lukea pitkiäkin sivuja.

Esimerkiksi Applen graafiset suunnittelijat ovat mestareita tässä. He käyttävät useita taktiikoita, joilla kävijöiden mielenkiintoa pidetään yllä. Tässä muutama:

  • Tyhjän tilan runsas käyttö
    Isot lehtimainokset ovat kalliita, joten niissä olevaa tyhjää tilaa pidetään eräänlaisena laadun merkkinä. Sama toimii netissäkin. Lisäksi tyhjä tila jäsentää ja saa sisältösi erottumaan.
  • Kuvien ja tekstin vaihtelu
    Lukijasi saadaan helposti nukahtamaan jo yhdenkin liian pitkän lauseen voimalla. Vaihtele kuvien, tekstin ja muiden elementtien paikkoja jatkuvasti. Ensin kuva vasemmalla ja teksti oikealla – sitten toisinpäin. Ja seuraavaksi kolme palstaa tekstiä + video ja taas alusta…
  • Otsikoiden muuttuvat kirjaisinkoot ja tyylit
    Korosta tärkeitä kohtia eri kokoisilla kirjasimilla, listoilla ja erottuvilla väreillä. Erityisesti numeroita kannattaa tehostaa, koska usein ne sisältävät vakuuttavaa sisältöä.

Apple osaa tehdä nettisivuja

Mitä sinun kannattaa ottaa huomioon sisällöntuotannossa?

  • Ihan ensimmäiseksi – palkkaa ammattilainen; valokuvaaja, videokuvaaja tai tekstintuottaja… Huomaat kyllä, että se kannattaa.
  • Jos sisältöä tuotetaan yrityksessäsi, sovi tarkasti kuka tekee ja mitäkin. Ja pyydä mahdollisimman usea henkilö tarkistamaan teksti, ennen kuin se menee julkiseksi.
  • Aika usein sisällöntuotantoon tarvittava aika aliarvioidaan. Se vie oikeasti paljon aikaa. Joten ota varmuudeksi kunnon etukeno.
  • Älä tyylittele raakatekstiäsi. Vaikka olisi kuinka fiksua värittää tärkeät otsikot punaisella ja muuttaa jonkin kappaleen kirjasin toiseksi, älä tee sitä. Erityisesti Microsoftin Word-ohjelma on surullisenkuuluisa lisäämään tekstiin piiloon massiivisesti ohjailukoodia. Jos tätä koodia ei poista ennen kuin teksti laitetaan kotisivuillesi, se voi hajottaa sivun ulkoasun pahasti.
  • Älä lankea halpoihin amerikkalaisiin Pepsodent-kuviin. Niistä näkyy kilometrin päähän, että ne ovat teeskenneltyjä.

Siirry lukemaan oppaan seuraavaa artikkelia, Julkaisujärjestelmän valinta tai:

Torsti Aaltokangas

Torsti on Thule Digital Oy:n projektipäällikkö ja AD. Hän on toteuttanut vuodesta 1996 lähtien satoja jänniä ja jopa tarpeellisia verkkopalveluja. Siinä sivussa työkalupakkiin on kertynyt runsaasti tietoa myynnistä ja markkinoinnista. Tällä viisaudella varustautuneena Torsti poistaa ostamisen esteitä PK-yrittäjien tieltä. Soita tai meilaa: 040 717 7096,

Kirjoita kommentti





Lunasta maksuton, 480 euron arvoinen markkinointineuvonta!

Haluaisitko tietää, mitkä ominaisuudet tekevät juuri sinun kotisivuistasi kuuman myyntikoneen?

Annan joka kuukausi rajoitetun määrän maksuttomia konsultointeja. Niiden tarkoitus on auttaa ennakkoluulottomia ja kasvuhakuisia yrittäjiä – kuten sinä – löytämään bisneksensä piilotettu myyntipotentiaali.

Siis se rikastettu ydin, joka saa asiakkaasi ostamaan sinulta.

Keskustelemme muun muassa näistä asioista:

  • Kuinka houkuttelet enemmän asiakkaita.
  • Miten palveluistasi voi tehdä erottuvia ja haluttavia.
  • Miten löydät keinoja parantaa markkinointiasi.
  • Miten kotisivusi saadaan myymään.

Olemme käyneet saman keskustelun lähes kaikkien asiakkaidemme kanssa. Huomaat varmasti, kuten muutkin, että hyödyt keskustelusta ja saat tehokkaita ideoita yrityksesi tuloksen parantamiseen.

PS. Pidä kiirettä, huhtikuun ajat menevät nopeasti.

thule-digital-logo

Thule Digital Oy
Kiilakiventie 1, 90250 Oulu
Puh: 040 717 70 96

Voit mielihyvin blogata ja tviitata, jakaa Facebookissa, sähköpostissa ja missä tahansa netissä tämän sivuston sisältöä, jos mainitset aina lähteen. Kiitos käynnistä!

Suomen vahvimmat Thule Digital / Sivumestari
fi-verkkotunnusten-valittaja
yrittajat-jasenyritys
wordpress-kotisivut
drupal-logo

Wordpress on Wordpress-säätiön valvoma tavaramerkki. Drupal on Dries Buytaert'n omistama tavaramerkki.

Sivujen käyttöehdot