Pyydä tarjous kotisivujen toteuttamisesta

Kotisivujen tarjouspyyntö

Suurin osa tekee tarjouspyynnön väärin.

Nyt kerron oikean tavan.

  • Torsti Aaltokangas / Artikkeli päivitetty 20.5.2021

Sitten kun ollaan selvillä perusasioista, voidaan alkaa miettimään itse kotisivujen tuottamista.

Oletan ettet aio opetella sivujen tekoa itse, vaan ulkoistat tämän työn kokonaan tai osittain ammattilaiselle. Ja suosittelen vilpittömästi ammattiapua, vaikka minulla onkin oma lehmä ojassa.

Yrityksen kotisivujen tekninen toteutus ei ole salatiedettä ja onnistuu aika monelta harrastelijaltakin. En kuitenkaan suosittelisi kokeilemaan sukulaispojan koodaustaitoja, jos kyseessä on yrityksesi kotisivut ja niiden kautta tuleva tulovirta.

Sen sijaan asiakkaiden houkutteleminen sivuillesi ja kohti kassaa ei onnistu ihan jokaiselta. Ja tämä on oleellinen osa kotisivujesi tuottamista.

Ja nyt tulee iso pommi.

Älä ala rakentamaan monimutkaista tarjouspyyntöä. Se on usein täysin turhaa.

Sinulle ja kotisivufirmalle on paljon hyödyllisempää käydä tarpeesi yhdessä lävitse. Vasta tämän jälkeen saat realistisen suunnitelman, hinnan ja aikataulun projektillesi.

Älä ota tätä itseesi, mutta kotisivujen tarjouspyynnöillä on yleensä tapana olla vajaita, epäselviä ja epäjohdonmukaisia ja vaativat lähes aina täsmennyksiä. Olet varmasti itsekin törmännyt omalla alallasi näihin. Asiakkaasi ei välttämättä osaa pyytää oleellisia asioita.

Tiedän, haluat vain luodata useamman yrityksen hintatason, ennen kuin päätät toteuttajan. Ja saatat myös ajatella, että palaverointiin menee liikaa aikaa, jos kaikkien kanssa pitää jutella.

Mutta kotisivujen suunnittelu ei ole pieni homma. Joudut joka tapauksessa irrottamaan aikaasi siihen, koska sivujen toteuttaja tarvitsee kaiken mahdollisen tiedon palveluistasi. Ja sinä olet se, joka tietää eniten bisneksestäsi.

Hintaa taas ei voi määritellä, ennen kuin tiedetään, mitä oikeasti tarvitset.

Itse asiassa, jos saat kotisivujesi hinnan ensimmäisessä sähköpostissa, se on melko varmasti vedetty hatusta. Tai sitten jonkin valmiin paketin pohjalta, joka ei vastaa tarpeitasi.

Tarjouspyynnön sijasta voit tehdä taustatyötä ennen kotisivuyrityksen tapaamista. Mieti valmiiksi ainakin nämä:

  • Mitä haluat tavoitella kotisivuillasi?
  • Mitkä ovat yrityksesi palvelut / tuotteet?
  • Mitkä seikat erottavat yrityksesi kilpailijoistaan?
  • Ketkä ovat yrityksesi asiakkaita?
  • Miksi asiakkaat käyttävät yrityksesi tuotteita?
  • Mitä mieltä asiakkaat ovat tuotteistasi?
  • Miten nykyiset kotisivut tai muu markkinointisi on toiminut?
  • Onko sinulla käytössä sosiaalisen median palveluita?
  • Onko yrityksessäsi henkilöitä, jotka pystyvät tuottamaan tekstiä, kuvia, videota tai muuta sisältöä?

Lisäksi voit valmistautua kertomaan ainakin kilpailijoistasi, markkina-alueesta, hinnoittelusta ja yrityksen historiasta.

Miten valita sopiva kotisivujen tekijä?

  • Varmistu, että kyseessä on kotisivuammattilainen. Perinteinen mainostoimisto ei välttämättä ymmärrä (vieläkään) digimarkkinointia. Toisaalta, esimerkiksi logon ja koko brändin luomisessa mainostoimisto voi loistaa.
  • Kuunteleeko tekijäehdokas sinua? Kyse on sinun bisneksestäsi ja vain läpikotaisella tietämyksellä tuotteistasi, asiakkaistasi, markkinoista ja jopa kilpailijoistasi voidaan saavuttaa tuloksia.
  • Kysy, onko heillä ehdotusta sivujesi toteutuksesta ja miten ne tulevat myymään tuotteitasi
  • Mitä julkaisujärjestelmää he käyttävät – vapaata vai suljettua?
  • Voitko tarvittaessa itse päivittää uusia kotisivujasi?
  • Millaista jälkeä tekijä on aikaisemmin saanut aikaiseksi?
  • Kuinka kauan he ovat olleet alalla?
  • Millaista palautetta nykyiset asiakkaat antavat?
  • Ja tietysti: ymmärrätkö, mitä he sanovat sinulle? Jos et saa selvää teknomongerruksesta, voi tulla väärinkäsityksiä. Jotka näkyvät ikävästi loppulaskussa.
  • Bonusvinkki
    Kotisivujen vetovastuussa ei saisi olla yrityksesi IT-osasto, vaan markkinointi ja myynti. Tämä siksi että kotisivujesi tarkoitus on rahan ansaitseminen. Toistan, kotisivujesi päätarkoitus on tuottaa rahaa, hynää, massia, hilloa eli nappulaa.

Siirry lukemaan oppaan seuraavaa artikkelia, Mitä laadukkaat yrityksen kotisivut maksavat? tai:

Torsti Aaltokangas

Torsti on Thule Digital Oy:n projektipäällikkö ja AD. Hän on toteuttanut vuodesta 1996 lähtien satoja jänniä ja jopa tarpeellisia verkkopalveluja. Siinä sivussa työkalupakkiin on kertynyt runsaasti tietoa myynnistä ja markkinoinnista. Tällä viisaudella varustautuneena Torsti poistaa ostamisen esteitä PK-yrittäjien tieltä. Soita tai meilaa: 040 717 7096,

Kirjoita kommentti





Lunasta maksuton, 480 euron arvoinen markkinointineuvonta!

Haluaisitko tietää, mitkä ominaisuudet tekevät juuri sinun kotisivuistasi kuuman myyntikoneen?

Annan joka kuukausi rajoitetun määrän maksuttomia konsultointeja. Niiden tarkoitus on auttaa ennakkoluulottomia ja kasvuhakuisia yrittäjiä – kuten sinä – löytämään bisneksensä piilotettu myyntipotentiaali.

Siis se rikastettu ydin, joka saa asiakkaasi ostamaan sinulta.

Keskustelemme muun muassa näistä asioista:

  • Kuinka houkuttelet enemmän asiakkaita.
  • Miten palveluistasi voi tehdä erottuvia ja haluttavia.
  • Miten löydät keinoja parantaa markkinointiasi.
  • Miten kotisivusi saadaan myymään.

Olemme käyneet saman keskustelun lähes kaikkien asiakkaidemme kanssa. Huomaat varmasti, kuten muutkin, että hyödyt keskustelusta ja saat tehokkaita ideoita yrityksesi tuloksen parantamiseen.

PS. Pidä kiirettä, huhtikuun ajat menevät nopeasti.

thule-digital-logo

Thule Digital Oy
Kiilakiventie 1, 90250 Oulu
Puh: 040 717 70 96

Voit mielihyvin blogata ja tviitata, jakaa Facebookissa, sähköpostissa ja missä tahansa netissä tämän sivuston sisältöä, jos mainitset aina lähteen. Kiitos käynnistä!

Suomen vahvimmat Thule Digital / Sivumestari
fi-verkkotunnusten-valittaja
yrittajat-jasenyritys
wordpress-kotisivut
drupal-logo

Wordpress on Wordpress-säätiön valvoma tavaramerkki. Drupal on Dries Buytaert'n omistama tavaramerkki.

Sivujen käyttöehdot