Kotisivut yritykselle - kotisivujen ostajan opas

Kotisivut yritykselle: kotisivujen ostajan opas 2021

(mitä sinun pitää tietää, ettei kilpailijasi pyyhi sinulla pöytää)

Torsti Aaltokangas / Artikkeli päivitetty 30.4.2021
8 kommenttia

Myönnän, kotisivujen ostaminen yritykselle on vaikeaa

Voit kokea esimerkiksi tällaista ihanuutta:

  • Et tiedä mistä aloittaa. Pitäisikö marssia mainostoimistoon vai kirjoittaa Googleen kotisivut yritykselle?
  • Koko projekti vyöryttää päällesi älyttömästi teknistä sanastoa ja siansaksaa, josta et tajua himpun pätkää.
  • Mitä siihen tarjouspyyntöönkään laittaa? Hintahaitari on ihan hanurista, eli kaikkea väliltä 200-20 000 euroa.

Ja lisäksi pari sataa muuta hämmentävää muuttujaa.

Tarvitset yli-ihmisen tiedot, jotta saat projektin maaliin kunnialla.

Mutta. Hyvä yrittäjä. Väitän, että tämän artikkelin lukemalla saat tarpeeksi kättä pidempää ja:

  • Tuskainen alku muuttuu voittajan hymyksi.
  • Vältät hajuttomat, mauttomat ja "ihan kivat" Pirkka™-kotisivut. Eli ne jotka hukkuvat massaan eivätkä myy mitään.
  • Saat yrityksellesi kotisivut, jotka tuovat investointisi takaisin moninkertaisesti.

Tämä opas on laajin ja täydellisin PK-yrittäjille suunnattu nettiopas kotisivujen ostamisesta. Selvällä suomen kielellä.

Kenelle tämä opas on tarkoitettu?

PK-yrityksille, jotka miettivät kotisivujen hankkimista, tekemistä tai uusimista. Erityisesti niille, jotka eivät ole jatkuvasti tekemisissä nettiasioiden kanssa, mutta ovat joutuneet miettimään yrityksen kotisivuja joltain kantilta.

Kenelle tämä opas ei ole tarkoitettu?

- Niille, jotka haluavat ilmaiset kotisivut.
- Ammattilaisille, jotka tekevät kotisivuja.

Kaikki artikkelit on kirjoitettu ilman teknistä siansaksaa.

Jos kohtaat uusia tai outoja termejä, niistä on kerrottu vain asiat, jotka auttavat sinua nettimaailmassa. Tarkoitus ei ole siis auttaa alan ammattilaisia, vaan sinua.

Tervetuloa mukaan!

Ensin kerron lyhyen tarinan...

Putosin korkealta ja kovaa vuonna 2006. Silloin lopetin palkkatyöni ja aloin täyspäiseksi yrittäjäksi.

Putous ei johtunut siitä vaan tekemästäni ISOSTA virheestä. Luotin liikaa kotisivuihini.

Jos olen ihan rehellinen, minulla ei ollut hajuakaan, miten nettisivut tehdään oikein. Siis niin, että ne tuovat asiakkaita. Osasin kyllä tehdä kivoja käyntikorttisivustoja ja turhanpäiväisiä portaaleja, joissa pääpaino oli tekniikassa.

Ja arvasit oikein, asiakkaita ei tullut. Ovipumppu ei laulanut Hoosiannaa kassakoneen kanssa.

Tässä ei ole mitään uutta. Suomessa on tuhansia yrityksiä, jotka tuskailevat saman asiakasongelman kanssa. Ehkä myös sinä. Ja hyvässä lykyssä myös kilpailijasi.

Lopulta asiat loksahtivat paikoilleen ja ymmärsin asioita. Minun tai sinun asiakastasi ei kiinnosta sinä eikä minä. Ei kummankaan liiketoiminta eikä koulutuspäivät, työntekijät tai edes söpö toimistokoira.

Asiakastasi kiinnostaa vain hän itse ja miten voit parantaa hänen elämäänsä. Piste.

Mutta nyt mennään asiaan. Lue ensimmäinen artikkeli, Miksi tarvitset kotisivut yrityksellesi? tai:

8 kommenttia

  1. Petteri Aho 17.9.2019 klo 08:11

    Joskus törmää nettisivuihin, jotka ovat tosi hienot kuvineen kaikkineen, mutta niiltä ei vain meinaa löytyä mitään. Tai ainakin vasta monen kulman takaa. Yrittjänä omat nettisivuni on tehty niin, että siellä ei ole sisältöä kovin syvällä. Kaikki löytyy nopeasti ja kivuttomasti. Voin hyvin uskoa että suurin osa nettisivujen ostajista valitsee toimittajan tehtyjen sivustojen ulkoasun ja määrän perusteella. Taitaa kuitenkin olla väärä lähtökohta..

    • Torsti Aaltokangas 18.9.2019 klo 12:22

      Kiitos kommentistasi Petteri! Olet oikeassa siinä mielessä, että kotisivujen graafinen ilme on ensimmäinen asia, jonka kävijä kokee – joko hyvässä tai pahassa. Se on myös luonnollisesti helpoin tapa määritellä kotisivujen tekijän ammattitaito. Ongelma on kuitenkin siinä, että ilme ei ole kotisivujen tärkein ominaisuus. Tavallinen käyttäjä ei tule sivuille tutkimaan nättejä grafiikoita, vaan etsimään jotain – yleensä vastausta kysymykseensä. Jos sivuja selaa referenssimielessä, pitäisi osata katsoa pinnan alle ja todeta sen käytön helppous ja hyödyllisyys kohderyhmälleen.

  2. marze 30.9.2019 klo 09:44

    Hyvää settiä. kiitti!

    • Torsti Aaltokangas 30.10.2019 klo 12:42

      Kiitos, marze 🙂

  3. lvimiettunen 25.11.2019 klo 17:22

    Ihan ajattlun arvoista tavaraa. Meillä on nettiosoitteessa numero ja viiva ja se on ollut kyllä vihoviimeinen ongelma alusta asti. Puhelimessa saa jankuttaa jatkuvasti, kun firman kotisivujen osoite ei meinaa mmennä jakeluun. Laitoin uuden osoitteen hakuun nyt. Kiitos motivoinnista.

    • Torsti Aaltokangas 27.11.2019 klo 15:57

      Eipä kestä, toivottavasti löydät sopivan verkkotunnuksen 🙂

  4. JP mattila 2.4.2020 klo 10:58

    Mitä julkaisujärjestelmää suosittelet ? wordpress ?

    • Torsti Aaltokangas 19.4.2020 klo 10:19

      Terve JP, hyvä kysymys!

      Jos mietitään asiaa PK-yrittäjän vinkkelistä, vastaus on yllättäen helppo. Lähes kaikki suosituimmat jullarit voidaan säätää käyttäjäystävälliseksi. Riippuu tietysti siitä, kuinka monimutkaisia toimintoja yrityksesi nettisivuilla halutaan tehdä. Toisaalta samat julkaisujärjestelmät saadaan asennettua myös niin solmuun ja sekaisin, ettet saa tehtyä yksinkertaistakaan päivitystä ilman että joudut soittamaan apua sivujesi tekijältä. Helpoimmillaan päivittäminen on täydellinen nautinto ja kaikki sujuu kuin rasvattu.

      On siis ihan siitä kiinni, miten WordPress, Drupal tai jokin muu järjestelmä säädetään päivitystä varten. Asian voi tehdä oikein tai sitten pahasti pieleen.

      Sitten on lisäksi jutut, joista jo ylempänä mainitsin; valitse mieluiten vapaa julkaisujärjestelmä, joka on suosittu, koska sille on yleensä saatavilla paljon valmiita lisäominaisuuksia ja kehittäjiä = et joudu umpikujaan (tai vararikkoon), jos nettisivujasi pitää laajentaa.

      WordPress ja Joomla ovat hyviä jokapaikan höyliä pienien ja keskikokoisten sivujen pohjaksi. Drupal ja Liferay suuntautuvat isompien sivustojen perustaksi.

Kirjoita vastaus Peru vastaus