Näin yrittäjä pilasi verkkomaineensa
Torsti Aaltokangas / Artikkeli päivitetty 13.4.2020
Ostin maaliskuussa verkkokaupasta koiralle pannan. Oston jälkeisenä päivänä sain sähköpostin, jossa kerrottiin tilaukseni viivästyneen eikä sen tarkemmin kerrottu, miksi ja kuinka pitkäksi aikaa.
Odottelin kaksi viikkoa ja laitoin sitten viestin, jossa kysyin syytä viivästymiselle ja toimituksen päivitettyä aikataulua. Vastausta ei tullut. Laitoin toisen viestin parin päivän päästä, jossa pyysin huomioimaan aikaisemmat kysymykseni. Mitään ei tapahtunut.
Kun ostosta oli kulunut kolme viikkoa, sain vastauksen, jossa kerrottiin että tilaamaani pantaa ei löydy varastosta eikä maahantuojalta voi sitä tilata ennen kuin tilauksia on tietty määrä – eli rahtivapausraja pitäisi ylittyä. Eikä aikatalusta tietysti ollut hajuakaan. Miten olisi ollutkaan, kun tulevia ostoja ei voi ennustaa.
Peruin kaupat ja sain rahat takaisin ilman pahoitteluja. Koko prosessista jäi suuhun ikävä maku ja kovasti tekikin mieli kirjoittaa pari valittua sanaa netin arvostelusivustoille kyseisestä yrittäjästä.
Puuttumatta siihen, kuinka yrittäjä olisi voinut tehdä toisin, aloin miettiä koko prosessia ja omaa reaktiotani, joka on varmasti monen muunkin tapa saada kieroa hyvitystä sieluparalleen. Eli pilata verkkomaine.
Katsastin mitä kyseisestä yrityksestä sanottiin verkon arvosteluissa ja koska verkkokauppa oli vasta aukaistu, siellä ei ollut vielä mitään mainitsemisen arvoista.
Siis jos olisin kirjoittanut tulikivenkatkuisen arvostelun muutamaan paikkaan, olisin helposti tuhonnut yrityksen verkkomaineen ja hyvässä lykyssä torpedoinut koko verkkokaupan toiminnan.
Ja miten se olisi onnistunut vain yhdellä negatiivisella arvostelulla?
Nielsenin tutkimuksen mukaan 68 % ihmisistä luottaa verkossa oleviin, toisten kuluttajien tuottamiin mielipiteisiin. Taakse jäävät lähes kaikki muut mainostamisen muodot, kuten lehti-, radio ja TV-mainokset sekä verkkomainokset, jotka ovatkin nykyään alinta kastia. Yllättäen lehdessä oleva artikkeli ja verkkosuositus ovat luottettavuudeltaan lähes tasavertaisia kuluttajien mielestä.
Ei ole vaikeaa arvata, miten yrittäjän käy, jos hänellä on ainostaan – tai suurimmaksi osaksi – huonoja arvosteluita verkossa.
Saatat innostua myös näistä:
Lunasta maksuton, 480 euron arvoinen markkinointineuvonta!
Haluaisitko tietää, mitkä ominaisuudet tekevät juuri sinun kotisivuistasi kuuman myyntikoneen?
Annan joka kuukausi rajoitetun määrän maksuttomia konsultointeja. Niiden tarkoitus on auttaa ennakkoluulottomia ja kasvuhakuisia yrittäjiä – kuten sinä – löytämään bisneksensä piilotettu myyntipotentiaali.
Siis se rikastettu ydin, joka saa asiakkaasi ostamaan sinulta.
Keskustelemme muun muassa näistä asioista:
- Kuinka houkuttelet enemmän asiakkaita.
- Miten palveluistasi voi tehdä erottuvia ja haluttavia.
- Miten löydät keinoja parantaa markkinointiasi.
- Miten kotisivusi saadaan myymään.
Olemme käyneet saman keskustelun lähes kaikkien asiakkaidemme kanssa. Huomaat varmasti, kuten muutkin, että hyödyt keskustelusta ja saat tehokkaita ideoita yrityksesi tuloksen parantamiseen.
PS. Pidä kiirettä, helmikuun ajat menevät nopeasti.
Thule Digital Oy
Kiilakiventie 1, 90250 Oulu
Puh: 040 717 70 96
Voit mielihyvin blogata ja tviitata, jakaa Facebookissa, sähköpostissa ja missä tahansa netissä tämän sivuston sisältöä, jos mainitset aina lähteen. Kiitos käynnistä!
Wordpress on Wordpress-säätiön valvoma tavaramerkki. Drupal on Dries Buytaert'n omistama tavaramerkki.