Näin yrittäjä pilasi verkkomaineensa

Näin yrittäjä pilasi verkkomaineensa

  • Torsti Aaltokangas / Artikkeli päivitetty 2.5.2019

Ostin maaliskuussa verkkokaupasta koiralle pannan. Oston jälkeisenä päivänä sain sähköpostin, jossa kerrottiin tilaukseni viivästyneen eikä sen tarkemmin kerrottu, miksi ja kuinka pitkäksi aikaa.

Odottelin kaksi viikkoa ja laitoin sitten viestin, jossa kysyin syytä viivästymiselle ja toimituksen päivitettyä aikataulua. Vastausta ei tullut. Laitoin toisen viestin parin päivän päästä, jossa pyysin huomioimaan aikaisemmat kysymykseni. Mitään ei tapahtunut.

Kun ostosta oli kulunut kolme viikkoa, sain vastauksen, jossa kerrottiin että tilaamaani pantaa ei löydy varastosta eikä maahantuojalta voi sitä tilata ennen kuin tilauksia on tietty määrä – eli rahtivapausraja pitäisi ylittyä. Eikä aikatalusta tietysti ollut hajuakaan. Miten olisi ollutkaan, kun tulevia ostoja ei voi ennustaa.

Peruin kaupat ja sain rahat takaisin ilman pahoitteluja. Koko prosessista jäi suuhun ikävä maku ja kovasti tekikin mieli kirjoittaa pari valittua sanaa netin arvostelusivustoille kyseisestä yrittäjästä.

Puuttumatta siihen, kuinka yrittäjä olisi voinut tehdä toisin, aloin miettiä koko prosessia ja omaa reaktiotani, joka on varmasti monen muunkin tapa saada kieroa hyvitystä sieluparalleen. Eli pilata verkkomaine.

Katsastin mitä kyseisestä yrityksestä sanottiin verkon arvosteluissa ja koska verkkokauppa oli vasta aukaistu, siellä ei ollut vielä mitään mainitsemisen arvoista.

Siis jos olisin kirjoittanut tulikivenkatkuisen arvostelun muutamaan paikkaan, olisin helposti tuhonnut yrityksen verkkomaineen ja hyvässä lykyssä torpedoinut koko verkkokaupan toiminnan.

Ja miten se olisi onnistunut vain yhdellä negatiivisella arvostelulla?

Nielsenin tutkimuksen mukaan 68 % ihmisistä luottaa verkossa oleviin, toisten kuluttajien tuottamiin mielipiteisiin. Taakse jäävät lähes kaikki muut mainostamisen muodot, kuten lehti-, radio ja TV-mainokset sekä verkkomainokset, jotka ovatkin nykyään alinta kastia. Yllättäen lehdessä oleva artikkeli ja verkkosuositus ovat luottettavuudeltaan lähes tasavertaisia kuluttajien mielestä.

Ei ole vaikeaa arvata, miten yrittäjän käy, jos hänellä on ainostaan – tai suurimmaksi osaksi – huonoja arvosteluita verkossa.

Torsti Aaltokangas

Torsti on Thule Digital Oy:n projektipäällikkö ja AD. Hän on toteuttanut vuodesta 1996 lähtien satoja erilaisia verkkopalveluja.

Kirjoita kommentti





Pyydä maksuton neuvonta kotisivujesi parantamisesta

Haluaisitko tietää, mitkä ominaisuudet tekevät juuri sinun sivustostasi kuuman myyntikoneen?

Täytä tähän yhteystietosi ja saat maksuttoman konsultaation (arvo 180 eur) kotisivujesi parantamisesta. Saat samalla konkreettisia vinkkejä yrityksesi markkinoinnin kehittämiseen. Et sitoudu mihinkään emmekä jaa tietojasi kenellekään ulkopuoliselle.

Keskustelemme muun muassa näistä asioista:

  • Keitä asiakkaasi ovat ja kuinka saat heihin helpommin yhteyden.
  • Onko palveluistasi mahdollista tehdä erottuvia ja haluttavia.
  • Miten löydät keinoja parantaa kotisivujesi houkuttelevuutta.
  • Millaiset ovat hyvät verkkosivut.

Olemme käyneet saman keskustelun lähes kaikkien asiakkaidemme kanssa. Huomaat varmasti, kuten muutkin, että hyödyt keskustelusta ja saat hyviä ideoita yrityksesi tuloksen parantamiseen.

thule-digital-logo

Thule Digital Oy
Kiilakiventie 1, 90250 Oulu
Puh: 040 717 70 96
myynti@thuledigital.fi

Voit mielihyvin blogata ja tviitata, jakaa Facebookissa, sähköpostissa ja missä tahansa netissä tämän sivuston sisältöä, jos mainitset aina lähteen. Kiitos käynnistä!

Suomen vahvimmat Thule Digital
fi-verkkotunnusten-valittaja
yrittajat-jasenyritys

Wordpress on Wordpress-säätiön valvoma tavaramerkki. Drupal on Dries Buytaert'n omistama tavaramerkki.

Sivujen käyttöehdot