Kannattaako ostettuja sähköpostilistoja käyttää?

Kannattaako ostettuja sähköpostilistoja käyttää?

  • Torsti Aaltokangas / Artikkeli päivitetty 2.5.2019

Sanon sen heti alussa ja vielä kerran lopussa – ei missään nimessä.

Vaikka markkinoilla on joitakin isojakin palveluntarjoajia, jotka myyvät valmiiksi kohdennettuja listoja, ei kannata yrittää alittaa aitaa matalimmasta kohdasta.

Ostetut listat voivat aiheuttaa yrityksen brändille peruuttamatonta hallaa.

Eräs asiakkaamme oli ennen meille tuloa ostanut pari tuhatta alansa jälleenmyyjien kontaktitietoa ja lähettänyt heille myyntikirjeen. Tuloksena oli ollut, että ensinnäkään puhelin ei soinut kertaakaan eikä myyntiä tullut muutakaan kautta. Sen sijaan sähköpostiin tulvi enemmän tai vähemmän vihaisia viestejä, joissa pyydettiin olla ottamatta enää koskaan yhteyttä missään muodossa.

Eli yritys oli lähettänyt pelkkää roskapostia potentiaalisille asiakkailleen.

Ongelmana näissä ostetuissa listoissa on, että ensinnäkin ne vanhenevat hyvin nopeasti – kontaktit vaihtavat työpaikkaa ja sähköpostiosoitetta ja siksi niille lähetetyllä viesteillä on tavallista suurempi palautumisprosentti (eli viesti ei tavoita sähköpostilaatikkoa).

Toinen, vielä suurempi ongelma on, että suurin osa listoilla olevista kontakteista ei ole antanut lupaa suoramainontaan. Vaikka Suomessa saa ilman lupaa ja tietyin ehdoin lähettää mainosviestejä yrityspäättäjille, se ei tarkoita sitä että se olisi järkevää.

Lisäksi ne ihmiset, jotka ovat joutuneet listalle, jota myydään eteenpäin, eivät pääse siltä helpolla pois. Vaikka he klikkailevat sähköpostissa olevaa “Poista minut listalta” -linkkiä, se ei auta mitään. He ovat ehkä poistuneet juuri kyseisen yrityksen listalta, mutta kontaktitiedot ovat edelleen päälistalla, jota myydään jatkuvasti edelleen vastaaville asiakkaille.

Kannattaa siis miettiä, mille palveluntarjoajalle antaa tietonsa, kun he soittavat ja pyytävät päivittämään tietosi (ilmaiseksi)…

Jos organisaatiolla ei ole omaa, itse kerättyä postituslistaa, nyt on oikea hetki alkaa keräämään sitä. Ostettuja listoja ei kannata todellakaan käyttää.

Torsti Aaltokangas

Torsti on Thule Digital Oy:n projektipäällikkö ja AD. Hän on toteuttanut vuodesta 1996 lähtien satoja jänniä ja jopa tarpeellisia verkkopalveluja. Siinä sivussa työkalupakkiin on kertynyt runsaasti tietoa myynnistä ja markkinoinnista. Tällä viisaudella varustautuneena Torsti tykkää poistaa ostamisen esteitä PK-yrittäjien tieltä. Soita tai meilaa: 040 717 7096, torsti@thuledigital.fi

Kirjoita kommentti





Pyydä maksuton neuvonta kotisivujesi parantamisesta

Haluaisitko tietää, mitkä ominaisuudet tekevät juuri sinun sivustostasi kuuman myyntikoneen?

Täytä tähän yhteystietosi ja saat maksuttoman konsultaation (arvo 180 eur) kotisivujesi parantamisesta. Saat samalla konkreettisia vinkkejä yrityksesi markkinoinnin kehittämiseen. Et sitoudu mihinkään emmekä jaa tietojasi kenellekään ulkopuoliselle.

Keskustelemme muun muassa näistä asioista:

  • Keitä asiakkaasi ovat ja kuinka saat heihin helpommin yhteyden.
  • Onko palveluistasi mahdollista tehdä erottuvia ja haluttavia.
  • Miten löydät keinoja parantaa kotisivujesi houkuttelevuutta.
  • Millaiset ovat hyvät verkkosivut.

Olemme käyneet saman keskustelun lähes kaikkien asiakkaidemme kanssa. Huomaat varmasti, kuten muutkin, että hyödyt keskustelusta ja saat hyviä ideoita yrityksesi tuloksen parantamiseen.

thule-digital-logo

Thule Digital Oy
Kiilakiventie 1, 90250 Oulu
Puh: 040 717 70 96
myynti@thuledigital.fi

Voit mielihyvin blogata ja tviitata, jakaa Facebookissa, sähköpostissa ja missä tahansa netissä tämän sivuston sisältöä, jos mainitset aina lähteen. Kiitos käynnistä!

Suomen vahvimmat Thule Digital
fi-verkkotunnusten-valittaja
yrittajat-jasenyritys

Wordpress on Wordpress-säätiön valvoma tavaramerkki. Drupal on Dries Buytaert'n omistama tavaramerkki.

Sivujen käyttöehdot