Kilpailijasi kiilaa ohitsesi, jos teet väärän valinnan

Kilpailijasi kiilaa ohitsesi, jos teet väärän valinnan

  • Torsti Aaltokangas / Artikkeli päivitetty 3.5.2019

Tänä päivänä netissä on monella alalla jo niin kova kilpailu, että ilman hyvää perustyötä ja jatkuvaa huolenpitoa kotisivusi jäävät muiden jalkoihin. Kilpailijasi pyyhkivät sinulla pöytää.

Olet ehkä huomannut, että meitä kotisivunikkareita on valtavasti.

Osa ymmärtää, että ainoa oikea tapa rakentaa tuottavat kotisivut yritykselle on tuntea asiakkaan liiketoimintaa mahdollisimman laajasti.

Tällä tiedolla he pystyvät tuottamaan sinulle parempaa liikevaihtoa ja lisää asiakkaita. Eli sitä, mitä sinäkin ehkä toivot.

Valitettavasti suurin osa tekijöistä on pihalla kuin lumiukko. He osaavat vain työntää sinulle tarjouksen summamutikassa ja myös toteuttaa sivut samalla periaatteella.

He arvostavat ja myyvät sinulle ensisijaisesti teknologiaa, joka ei ole yksinään minkään arvoista.

Siksi heillä ei voi olla mitään käsitystä siitä, mitä sinä oikeasti tarvitset menestyäksesi verkossa.

Tässäpä tositarina Pentti K:sta, joka koki tämän omakohtaisesti.

Pentti on ollut omistamassaan keskisuuressa rakennusalan yrityksessä töissä vuodesta 1974 ja on hyvin ammattitaitoinen mies.

Kaksi vuotta sitten hän päätti hankkia uudet kotisivut yritykselleen ja otti yhteyttä netistä löytämäänsä sivujen tekijään. Jo 10 minuutin puhelinsoiton jälkeen Pentillä oli tiedossa hinta uudesta sivustostaan (1 000 e), jota hän piti kohtuullisena.

Parin kuukauden päästä sivusto oli valmis ja se korvasi yrityksen vanhat kotisivut.

Aika kului, eikä Pentti sen enempää miettinyt kotisivujensa kohtaloa. Ne olivat ja se riitti.

Ongelmana oli kuitenkin rakennusalan paheneva lama. Töitä ei riittänyt kaikille ja alan yrityksiä tippui oikealta ja vasemmalta.

Myös Pentiltä alkoivat työt loppua. Tarjouspyyntöjä ei enää tullut eikä puhelin soinut. Lehtimainoksetkaan eivät auttaneet.

Eräänä iltana hän kirjoitti huvikseen oman yrityksensä nimen hakukoneeseen.

Ylimmäiseksi tuli linkki keskustelupalstalle, jossa hänen yrityksensä haukuttiin lyttyyn. Tekstit näyttivät kateellisen kilpailijan työltä, koska Pentti oli aina pitänyt sydämen asianaan hoitaa jälkipuheet henkilökohtaisesti.

Muut linkit näyttivät vievän muun muassa Kauppalehden, Taloussanomien, Fonectan ja paikallisten yrityshakemistojen sivuille.

Lopulta vasta kolmannen sivun alareunassa oli linkki hänen yrityksensä kotisivuille. Ikävä kyllä, sieltä ei tullut muuta kuin ilmoitus “Tätä sivua ei voi näyttää selaimessasi. Kokeile päivittää Flash”.

Kun hän yritti kotisivujensa etusivulle, sieltä tuli lisää virheilmoituksia… ja liehuva Syyrian lippu?!

Soitto sivujen tekijälle ei auttanut yhtään. Hän oli mennyt isompaan kotisivuyritykseen töihin, eikä saanut enää tehdä ulkopuolisia saman alan töitä.

Aika ikävä tilanne, vai mitä?

Eräs vanha asiakkaani suositteli Pentille, että hän ottaisi yhteyttä minuun.

Kävimme sivuston lävitse ja kävi ilmi, että ne oli hakkeroitu jo monta kuukautta sitten. Yrityksen kotisivuille oli lisätty Syyrian lippu ja arabian kielistä tekstiä keskelle etusivua.

Lisäksi kotisivuilla oli alunperin käytetty tekniikoita, jotka muun muassa estävät hakukoneita löytämästä niiden sisältöä ja rajaavat tablettien ja mobiililaitteiden käyttäjät kokonaan pois.

Kaikki tämä sai tietysti Pentin yrityksen näyttämään ammattitaidottomalta tunarilaumalta.

Tiedän, kuulostaa uskomattomalta, mutta tarina on totta ja voi tapahtua kenelle tahansa.

Voisiko tämä tapahtua sinulle?

Pentti on tänä päivänä asiakkaamme ja hänen yrityksensä kotisivut löytyvät hakukoneista oikeilla hakusanoilla kolmen parhaan joukosta. Tämä tuo hänelle tasaisen kävijävirran, joista iso osa muuttuu oikeiksi asiakkaiksi.

Ja samaan aikaan hänen kilpailijansa kärsivät asiakaskadosta huonojen kotisivujensa vuoksi.

Tarinan opetus on se, että tekemällä väärän valinnan kotisivujesi kanssa, voit tuhota koko yrityksesi liiketoiminnan. Näkyvyytesi netissä on yksi tärkeimmistä markkinointitavoistasi, joita sinulla on.

Älä jätä sen tehoa kilpailijallesi, vaan käytä sitä hyväksesi.

Lisäys 3.5.2019 – lisää kauhutarinoita.

Kotipaikkakuntani yrityshakemiston verkkotunnus kaapattiin tammikuussa. Ilmeisesti kunnan ATK-tuki oli unohtanut uusia tunnuksen ja joku näki tilaisuutensa tulleen. Parin kuukauden päästä sivuille ilmestyi kohtalaisen rasvaiset saksalaiset pornosivut. Jotka ovat siellä vieläkin.

Oli siinä tädeillä ihmettelemistä, kun etsivät kyliltä jalkahoitolaa…

En valitettavasti linkitä sivustoa tähän, koska sisältö on tosiaan aika kypsää eikä Google tykkää sellaista linkeistä.

Pitäkää huolta itsestänne ja verkkotunnuksistanne.

Torsti Aaltokangas

Torsti on Thule Digital Oy:n projektipäällikkö ja AD. Hän on toteuttanut vuodesta 1996 lähtien satoja jänniä ja jopa tarpeellisia verkkopalveluja. Siinä sivussa työkalupakkiin on kertynyt runsaasti tietoa myynnistä ja markkinoinnista. Tällä viisaudella varustautuneena Torsti tykkää poistaa ostamisen esteitä PK-yrittäjien tieltä. Soita tai meilaa: 040 717 7096, torsti@thuledigital.fi

Kirjoita kommentti





Pyydä maksuton neuvonta kotisivujesi parantamisesta

Haluaisitko tietää, mitkä ominaisuudet tekevät juuri sinun sivustostasi kuuman myyntikoneen?

Täytä tähän yhteystietosi ja saat maksuttoman konsultaation (arvo 180 eur) kotisivujesi parantamisesta. Saat samalla konkreettisia vinkkejä yrityksesi markkinoinnin kehittämiseen. Et sitoudu mihinkään emmekä jaa tietojasi kenellekään ulkopuoliselle.

Keskustelemme muun muassa näistä asioista:

  • Keitä asiakkaasi ovat ja kuinka saat heihin helpommin yhteyden.
  • Onko palveluistasi mahdollista tehdä erottuvia ja haluttavia.
  • Miten löydät keinoja parantaa kotisivujesi houkuttelevuutta.
  • Millaiset ovat hyvät verkkosivut.

Olemme käyneet saman keskustelun lähes kaikkien asiakkaidemme kanssa. Huomaat varmasti, kuten muutkin, että hyödyt keskustelusta ja saat hyviä ideoita yrityksesi tuloksen parantamiseen.

thule-digital-logo

Thule Digital Oy
Kiilakiventie 1, 90250 Oulu
Puh: 040 717 70 96
myynti@thuledigital.fi

Voit mielihyvin blogata ja tviitata, jakaa Facebookissa, sähköpostissa ja missä tahansa netissä tämän sivuston sisältöä, jos mainitset aina lähteen. Kiitos käynnistä!

Suomen vahvimmat Thule Digital
fi-verkkotunnusten-valittaja
yrittajat-jasenyritys

Wordpress on Wordpress-säätiön valvoma tavaramerkki. Drupal on Dries Buytaert'n omistama tavaramerkki.

Sivujen käyttöehdot