15 tapaa, joilla saat paikallisia asiakkaita yrityksesi kotisivuille [vuoden 2018 versio]

TORSTI NIIRANEN | Artikkeli päivitetty 8.2.2018

Onko sinulla yritys, joka tarjoaa palveluitaan paikallisesti? Eikö ovipumppu laula ja kaipaat lisää asiakkaita?

Tiesit varmaan, että suuri osa potentiaalisista asiakkaistasi tarkistaa ensin netistä alasi palvelujen saatavuuden. He käyttävät hakukonetta ja valitsevat sopivan yrityksen sieltä löytämiensä tietojen pohjalta.

Kuinka monta näistä tuhansista hauista osuu sinun kotisivuillesi?

Yritykset, jotka onnistuvat tuomaan paikallisia asiakkaita kotisivujensa kautta, ovat erinomaisen hyvässä asemassa.

Ensinnäkin, heidän ei tarvitse houkutella asiakkaita paikallislehdissä tai jaettavissa mainoksissa, joiden tehoa ei pysty helposti mittaamaan.

Toiseksi, paikallinen hakukoneliikenne on parhaimmassa tapauksessa ilmaista, joten markkinointibudjetti voidaan ohjata muihin kohteisiin.

Mietit varmasti, miten nämä yritykset tekevät sen? Miten saat lisää paikallista liikennettä kotisivuillesi?

Tänään on onnenpäiväsi, koska teen homman helpoksi sinulle.

Keräsin luettavaksesi listan tehokkaista tavoista, joilla varmistat paikallisen näkyvyyden hakukoneissa ja lisäät kävijämäärää kotisivuillasi.

Pidemmittä puheitta, aloitetaan tärkeimmästä:

1. Ota haltuun oman yrityksesi Google My Business -palvelun tiedot

Jotta näkyisit oikeilla tiedoilla esimerkiksi Googlen karttapalvelussa ja paikallisten hakujen yhteydessä, sinun on vahvistettava omistuksesi ilmaisessa Google My Business -palvelussa.

Se onnistuu seuraavalla tavalla:

  • Mene palvelun sivuille ja klikkaa oikeassa yläreunassa olevaa painiketta "Aloita nyt". Jos olet liikkeellä tabletilla tai kännykällä, Google saattaa ehdottaa käytettäväksi omaa aplikaatiotaan, joka on myös hyvä vaihtoehto.
  • Avautuvalla sivulla voit kirjautua omilla Google-tunnuksillasi palveluun. Jos sinulla ei ole Google-tiliä, voit luoda sen tässä vaiheessa sivulta löytyvällä linkillä.
  • Kun olet kirjautunut, saat eteesi kartan. Kirjoita vasemmassa yläkulmassa olevaan kenttään yrityksesi nimi.
yrityksen-haku-google-my-business
  • Kun Google on löytänyt yrityksesi, klikkaa sitä ja pääset muutaman kysymyksen jälkeen valitsemaan vahvistamistavan.
  • Vaihtoehtoina on yleensä soitto puhelimella tai kirje. Molemmissa tavoissa saat koodin, joka sinun on syötettävä tälle samalle sivustolle.

Puhelinsoitto on automatisoitu; hetken kuluttua vaihtoehdon valitsemisesta saat soiton, jossa kuulet nauhoituksen ja oman koodisi. Jos valitset kirjeen, koodi tulee 1-2 viikossa.

Kun vahvistus on tullut, sinulla on oikeus tallentaa yrityksesi tiedot palveluun ja ne näytetään kun yrityksesi nimellä tehdään hakuja.

2. Varmista, että yrityksesi on määritelty oikean toimialaluokkaan

os haluat näkyä paikallisissa hakutuloksissa, kuten "putkimies oulu", yrityksesi täytyy olla luokiteltu oikein Googlen palveluissa. Hyvä vaihtoehto tässä tapauksessa olisi tietenkin "putkimies".

Jos toimialaluokituksesi on väärä, sinulla ei ole mitään mahdollisuuksia näkyä hauissa oikein.

hallintapaneeli-google-my-business
  • Seuraavaksi klikkaa punaista "Muokkaa"-painiketta sivun oikeassa yläreunassa.
tietojen-muokkaminen-google-my-business

Avautuvalla sivulla voit tarkistaa toimialaluokkasi. Valitse mahdollisimman tarkkoja luokkia, koska niiden perusteella Google näyttää yrityksesi vastaavissa hauissa.

Älä hermostu, jos et heti löydä oikeita paikkoja Googlen palveluista. Ne ovat valitettavasti melko sekavat ja vaikeasti hahmotettavissa. Eritoten huomioi, että muokkaat yrityksesi Google+ -tietoja, etkä henkilökohtaisia Google+ -sivujasi.

3. Käytä samoja yhteystietoja kuin yrityksesi kotisivuillakin on

Kun päivität yrityksesi tietoja, varmista että ne ovat täsmälleen samat joka paikassa – niin omilla kotisivuilla, Googlen sivuilla, Facebookissa kuin muissakin palveluissa.

Tuplavarmista erityisesti nämä:

  • yrityksen nimi
  • osoite
  • puhelinnumero (jos sinulla on paikallinen puhelinnumero, käytä sitä)

Google varmentaa näiden tietojen perusteella, että yrityksesi on sama, joka löytyy myös muualta netistä. Jos kaikki kohdat täsmäävät, olet hyvissä asemissa.

Joten jos muutat yrityksesi osoitetta tai puhelinnumeroa, on hyvin tärkeää päivittää se kaikkialle – ei vain omille kotisivuillesi.

Varmista myös, että kotisivujesi osoite on Googlen palveluissa ja muilla sivustoilla aina johdonmukainen. Yllättäen "www.sivumestari.fi" ja "sivumestari.fi" ovat Googlen mielestä eri osoitteita.

4. Kerro yrityksestäsi mahdollisimman paljon

Yksi vähemmän ymmärretty, mutta tärkeä ja tehokas optimointitapa on käyttää yrityshakemistojen koko potentiaali hyväksi. Lisää palveluihin mahdollisimman paljon tietoja, kuvia ja jopa videoita, jos sinulla sellaisia on. Varsinkin Google rakastaa sinua, jos annat yrityksestäsi runsaasti tietoa!

Kun potentiaaliset asiakkaasi tekevät paikallisia hakuja, he toivovat löytävänsä muutakin tietoa, kuin yrityksen nimen, osoitteen tai puhelinnumeron.

Tässä joitakin esimerkkejä:

  • osoite (67 %)
  • puhelinnumero (67 %)
  • yleinen sijainti (58 %)
  • aukioloajat (58 %)
  • yrityksen nimi (57 %)
  • verkkosivut (55 %)
  • hinnat (53 %)
  • maksutavat (25 %)
  • muut yritys- ja tuotetiedot (15 %)
kerro-yrityksestasi-mahdollisimman-paljon
Kuten huomaat, yli puolet kuluttajista on kiinnostunut aukioloajoista, yrityksen osoitteesta ja hinnoista.

5. Hanki mahdollisimman paljon
positiivisiä arvosteluja

Oikeiden ihmisten antamat myönteiset arvostelut palveluistasi tai tuotteistasi ovat erittäin tärkeitä. Mitä useampi, sen parempi.

Nielsenin tutkimuksen mukaan 68 % ihmisistä luottaa verkossa olevaan, tuntemattoman antamaan arvosteluun tuotteesta tai palvelusta. Vain tutun ihmisen tai tunnetun brändin antamat suosittelut painavat enemmän.

Perinteiset mediat, kuten televisio, radio, ja sanoma- sekä aikakauslehdet eivät ole ihmisten mielestä yhtä luotettavia tiedonlähteitä, kun he etsivät tietoa tuotteista tai palveluista.

Mitä voit tehdä saadaksesi arvosteluja?

  • Kannusta tyytyväisiä asiakkaitasi kertomaan julkisesti, miten hyvä olet.
  • Valmenna työntekijäsi pyytämään aktiivisesti arvosteluja tyytyväisiltä asiakkailta.
  • Anna asiakkaillesi ainakin yksi vaihtoehtoinen paikka antaa arvostelu. Esimerkiksi, jos hänellä ei ole Google+-tiliä, ehdota arvostelun antamista yrityksen Facebook-sivuilla.
Googlen kautta annetut arvostelut näkyvät myös hakutulosten yhteydessä, joten voit antaa mojovan lisäpotkun linkkisi teholle.

Entä jos olen saanut negatiivisia arvosteluja?

Huonoihin arvosteluihin kannattaa aina reagoida. Jos mahdollista, koeta ainakin antaa vastine saamaasi palautteeseen.

Vielä parempi vaihtoehto on olla henkilökohtaisesti yhteydessä arvostelun antajaan ja koettaa selvittää tilanne. Tämä kuuluu tietysti ihan normaalisti yrityksesi asiakaspalveluun, eikö vain?

Muista, että yksikin huono arvostelu verkossa voi viedä sinulta potentiaalisia asiakkaita.

Ja jotta asia ei olisi liian yksinkertainen, palautteiden olisi oltava myös vaihtelevia – eli arvosteluiden joukossa voi olla muutakin kuin pelkkää viiden tähden suitsutusta. Google ja asiakkaasi näkevät sellaisen "inhimillisenä".

6. Muista kiittää palautteiden antajia

Se, että asiakkaasi antaa sinulle positiivisen palautteen, on hyvä syy jättää hänelle siitä kiitos. Voit samalla rohkaista heitä käyttämään palvelujasi uudelleen.

Älä unohda myöskään negatiivisia mielipiteitä. Kun vastaat enemmän tai vähemmän pettyneen asiakkaasi viestiin ja käsittelet sen fiksusti, annat itsestäsi hyvän kuvan potentiaalisille asiakkaillesi.

7. Hanki linkkejä muilta alueen yrityksiltä

Hakukoneoptimoinnissa on yksi erittäin tärkeä periaate – mitä enemmän saat linkkejä muilta laadukkailta toimialaasi vastaavilta sivustoilta, sen paremmin sijoitut hakutuloksissa.

Tämä toimii hyvin myös paikallisissa hauissa.

Teet ehkä yhteistyötä yrityksen X kanssa, joten voisit kysäistä haluaisivatko he lisätä omille sivuilleen linkin sinun sivuillesi. Linkki voisi olla esimerkiksi "yhteistyökumppanit"-sivulla oleva logo  – tai vielä parempaa – sivulla, jossa puhutaan yrityksesi tuotteista tai palveluista.

paikallinen-yritys-yhteistyokumppani

8. Lisää tietosi myös muihin
(paikallisiin) yrityshakemistoihin

Alueellasi on mahdollisesti myös paikallisia yrityshakemistoja, joihin voit saada näkymään yrityksesi tiedot.

Nämä toimivat arvokkaana lisänä paikalliselle näkyvyydellesi netissä. Vaikka niiden kävijämäärä on hakukoneisiin verrattuna häviävän pieni, ne lisäävät hiukan yrityksesi arvostusta Googlen silmissä.

Voit myös ehdottaa yritystäsi isompiin yrityshakemistoihin, jotka listaavat yrityksiä koko Suomen mittakaavassa. Myös näillä sivustoilla on pieni, mutta kuitenkin positiivinen vaikutus Googleen.

Varo kuitenkin lisäämästä tietojasi epämääräisiin sivustoihin, koska ne voivat jopa huonontaa sijoituksiasi hakukoneissa.

Varo myös hakemistoja, jotka myyvät itseänsä puhelimessa – osa niistä on huijareita. Tällaisten hakemistojen tarkoitus on vain kerätä vuosimaksuja hyväuskoisilta yrittäjiltä ja niiden todellinen hyöty on olematon.

Hyvä vaihtoehto on esimerkiksi Yelp.fi

Osa hakemistoista on jo ehkä valmiiksi listannut yrityksesi perustiedot, mutta sinun kannattaa kuitenkin päivittää/lisätä niihin tarkemmat tiedot.

9. Käytä kuponkitarjouksia Googlen hauissa

Kun täytät yrityksesi tietoja Googlen palveluun, voit lisätä sinne kuvia. Mikset laittaisi niiden joukkoon myös tarjouskuponkeja tuotteistasi ja palveluistasi?

Tavallisesti yritykset esittelevät kuvissa omia tiloja ja tuotteitaan, mutta kukaan ei kiellä sinua lisäämästa joukkoon paria kuponkitarjousta tai QR-koodia.

10. Varmista, että mobiilikäyttäjät
saavat osansa

Tulevaisuudessa suurin osa kävijöistäsi tulee erilaisten mobiililaitteiden tai tablettien kautta, samalla kun pöytäkoneita käyttävien määrä vähenee. Siksi on tärkeätä, että sivusi näyttävät ammattimaisilta ja ovat helposti käytettäviä myös pienemmissä näytöissä.

Huomaa, että ihmiset etsivät paikallisia palveluja usein tien päältä ja varsinkin silloin kännykän käytön helppous korostuu. Google on tehnyt tutkimuksen, jossa todettiin kahden ihmisen kolmesta (61 %) poistuvan mobiilisivuilta, jos tiedon löytyminen kestää liian kauan tai sivujen käyttäminen on vaivalloista.

Lisälukemista: Mobiilisivut antavat kilpailijallesi epäreilun kilpailuedun

anna-jotain-mobiilikayttajillekin

11. Älä tee näin

  • Älä tarjoa rahaa tai muuta vastiketta houkutellaksesi ihmisiä antamaan positiivisiä
    arvosteluja sinusta.
  • Älä tee omasta yrityksestäsi tai kilpailijoistasi valheellisiä arvosteluja.
  • Älä vaihda yhteistyökumppaneidesi kanssa positiivisia arvosteluja, jos ne eivät pidä paikkaansa.
  • Jos olet asettanut myymälääsi tietokoneen asiakkaiden käyttöön, älä rohkaise heitä jättämään sen kautta arvosteluita yrityksestäsi. Google ei katso hyvällä arvosteluita, jotka tulevat kaikki samasta koneesta / osoitteesta.
  • Älä yritä saada linkkejä omille sivuillesi lähettämällä turhia kommentteja keskustelupalstoille tai blogeihin. Vahingoitat niillä verkkomainettasi hakukoneiden silmissä.

12. Käytä muita sähköisiä mainostamistapoja tuomaan liikennettä sivuillesi

Sinun ei onneksi ole pakko ottaa yllä olevia vinkkejä käyttöön, koska voit päästä helpommallakin.

Esimerkiksi Googlella on oma mainospalvelu, jonka kautta voit saada motivoituneita kävijöitä kotisivuillesi. Olet varmasti nähnyt Google Adwords -mainoksia, kun olet käyttänyt hakukonetta. Ne ovat pieniä tekstimainoksia hakujen yläpuolella sekä oikeassa reunassa.

Löydät lisätietoja Adwordsista lukemalla ilmaisen oppaani täällä: 12 tapaa, joilla saat lisää asiakkaita ja tuloja.

Kannattaako bannereita käyttää?

Bannerit, nuo ärsyttävät vilkuttimet, joita on lähes joka sivustolla nykyään – onko niistä mitään hyötyä?

Suoraan sanottuna, melko vähän. Tehokkaimmillaan banneri on silloin, kun siinä luvataan selvästi jokin oikea hyöty, kuten palkinto. Muussa tapauksessa mainoksen klikkaamismäärä on yleensä häviävän pieni.

Lisäksi suurimmalle osalle ihmisistä – kuten varmaan sinullekin – on vuosien saatossa kehittynyt niin sanottu "bannerisokeus".

Tämän hyödyllisen ominaisuuden avulla sivuutamme suurimman osan turhista elementeistä kotisivuilla ja kohdistamme katseemme mielenkiintoisempiin kohtiin – kuten otsikoihin, kuvateksteihin, linkkeihin ja painikkeisiin.

Jos kuitenkin haluat panostaa tähän mainosmuotoon, mieti tarkkaan miksi joku haluaisi klikata sitä.

Tein vuonna 1999 Seiskalle sarjan bannereita, joiden klikkausprosentti oli jättimäinen. Alla näet esimerkin.

seiskabanneri

Nykyään niiden kiinnostavuus ei enää mitenkään yltäisi silloiselle tasolle.

13. Älä tyydy pelkkiin Facebook-sivuihin

Tiedän, on suuri houkutus unohtaa vaivalloinen kotisivuprojekti ja ohjata kävijät suoraan Facebook-sivuille. Siellähän voi sanoa samat asiat kuin kotisivuillakin, eikö vain?

Ei ihan, tässä muutama pointti, joita kannattaa miettiä:

  • Facebook ei ole etupäässä myyntialusta, vaan yhteisöpalvelu, jonka avulla voit olla yhteydessä ystäviisi ja saada tietoa sinua kiinnostavista asioista. Se ei taivu kaikkeen siihen, mitä omat kotisivusi voivat tehdä. Kyllä, jopa maailman kolmanneksi suosituimmassa verkkopalvelussa on rajoituksensa.
  • Et voi myydä sydämesi kyllyydestä Facebookissa, koska fanisi eivät ole kiinnostuneita mainoksista. He haluavat ajanvietettä ja viihdettä.
  • Et voi hallita Facebook-sivusi näkyvyyttä hakukoneiden hauissa, koska Facebook hoitaa sen itse.
  • Jos Facebook joskus päättää sulkea palvelunsa tai muuttaa koko idean toiseksi (maksulliseksi?), heillä on siihen täysi oikeus.
  • Voit menettää koko Facebook-profiilisi, jos rikot jotenkin käyttöehtoja.
  • Facebook voi hyötykäyttää palveluun lataamiasi kuvia niin kauan kuin ne ovat siellä.

Entä jos haluan selvitä nollabudjetilla?

Silloin Facebook on siedettävä vaihtoehto. Palvelun perustaminen on ilmaista etkä tarvitse koodaustaitoja tai IT-tukea yksinkertaisen sivuston aukaisuun. Ylläpitokaan ei ole vaikeaa.

Harkitse kuitenkin tulevaisuudessa investointia kotisivuihin. Ne auttavat sinua muun muassa parantamaan uskottavuuttasi, helpottamaan palvelujesi ja tuotteidesi esilletuontia ja ohjaamaan kävijöitä haluttuun suuntaan.

14. Liitä paikkakuntasi nimi kotisivujesi otsikkotunnisteeseen

Tärkeä tekijä paremman hakukonenäkyvyyden takaamiseksi on lisätä yrityksesi toimialueen nimi – kaupunki tai paikkakunta – kotisivujesi otsikkotunnisteeseen.

Tämä onnistuu helposti nykyaikaisessa julkaisujärjestelmässä. Jos sinulla ei ole pääsyä tähän ominaisuuteen, pyydä kotisivujesi päivittäjää tekemään lisäys.

15. Varmista, että kotisivusi ovat valmiina vastaanottamaan asiakkaita

Samalla voit miettiä, tuleeko yrityksesi nimestä tarpeeksi selvästi esille, millä alalla olet. Jos yrityksesi nimi on esimerkiksi "Priimatuote Oy", voit lisätä otsikkotunnisteeseen tarkentavia termejä kuten "Priimatuote Oy, pihakeinuja Salon seudulle", jolloin hakukoneet (ja ihmisetkin) ymmärtävät, mistä yrityksessäsi on kysymys.

Vaikka tekisit kuinka hyvää työtä saadaksesi kävijöitä kotisivuillesi, se ei hyödytä mitään, jos tarjoat heille puutteellisen tai sekavan kokemuksen sivuillasi.

Jos sivuiltasi ei löydy alta aikayksikön sitä mitä asiakkaasi etsivät, he suuntaavat kilpailevaan putiikkiin ja tekemäsi työ menee hukkaan.

Tästä artikkelista löydät 12 pomminvarmaa ideaa, joilla lisäät asiakkaittesi mielihyvää kotisivuillasi: Hyvät kotisivut: 12 tapaa, joilla saat lisää asiakkaita ja tuloja.

Kiitos, että luit artikkelini

Nyt kun olen näyttänyt miten voit petrata asiakasmäärääsi parempaan suuntaan, sinulla on hyvät mahdollisuudet ohittaa kilpailijasi. Mutta vain siinä tapauksessa, jos teet asialle jotain.

Ehdotankin seuraavaksi, että otat kourallisen ideoitani ja toteutat ne käytännössä.

Kun olet saanut tuloksia, toivon että tulet takaisin ja jätät kommentin. Minusta olisi mahtavaa kuulla, miten olet edistynyt. Ja jos sinulla on ollut ongelmia, kerro myös niistä.

Jätä kommentti tuohon alas. Kiitos vielä kerran!

thule-digital-logo

Thule Digital Oy
Kiilakiventie 1, 90250 Oulu
Puh: 040 717 70 96
myynti@thuledigital.fi

Voit mielihyvin blogata ja tviitata, jakaa Facebookissa, sähköpostissa ja missä tahansa netissä tämän sivuston sisältöä, jos mainitset aina lähteen. Kiitos käynnistä!

Suomen vahvimmat - Thule Digital Oy
fi-verkkotunnusten-valittaja
yrittajat-jasenyritys

WordPress on WordPress-säätiön valvoma tavaramerkki. Drupal on Dries Buytaert'n omistama tavaramerkki.

Sivujen käyttöehdot