Ilmainen opas

Hyvät kotisivut yritykselle: 12 tapaa, joilla saat lisää asiakkaita ja tuloja [vuoden 2019 versio]

TORSTI AALTOKANGAS | Artikkeli päivitetty 20.8.2019

Saatat jo ehkä tietää, että kotisivusi ovat yksi tärkeimmistä markkinointikanavistasi ja niistä on myös kiinni tulevien vuosien tulosi ja asiakasvirta. Hyvät kotisivut ovat yritykselle kirjaimellisesti kullan arvoiset.

Se miten näyt verkossa vaikuttaa suoraan siihen, miten saat potentiaaliset asiakkaasi lämmiteltyä lopullista myyntitapahtumaa varten.

Skarppi, ammattimainen ja helppotajuinen sivusto, josta asiakkaasi löytävät nopeasti etsimänsä, tahkoaa varmaa tuottoa kuin Sampo aikoinaan.

Olen koonnut sinulle oppaan, josta löydät 12 tapaa joilla:

  • Saat tuotteistasi ja palveluistasi kiinnostuneet kävijät ottamaan sinuun helpommin yhteyttä
  • Saat kävijäsi oivaltamaan, että ymmärrät heidän tarpeitaan ja ongelmiaan – ja saat muutettua heidät asiakkaiksesi
  • Pystyt myymään palveluitasi helpommin ja paremmalla marginaalilla, koska asiakkaasi luottavat sinuun ammattilaisena ja auktoriteettinä

Alta löydät oppaasta muutaman valikoidun otteen. Voit lukaista ne alkupaloiksi ja jatkaa lataamalla ilmaiseksi koko oppaan sivun alareunasta:

1. Kirjoita muustakin kuin vain itsestäsi

Jos olet täyttänyt kotisivusi omien palveluidesi teknisen toteutuksen esittelyyn (mahdollisimman tarkoilla termeillä), uutisoit viimeisintä koulutuspäivääsi tai jaat linkkivinkkejä alihankkijoidesi kotisivuille, kävijäsi häipyvät takuuvarmasti sivuiltasi yhtä nopeasti kuin tulivatkin.

Ja miksikö? He eivät ymmärrä, miten sinä voisit auttaa heitä HEIDÄN ongelmissaan, jos puhut vaikeaselkoisesti ja vain itsestäsi.

Jos taas tarjoat heille selvällä suomen kielellä onnistuneen lopputuloksen ja hyötyjä – ei siis vain palvelua – pystyt antamaan heille tunteen, että ymmärrät heidän ongelmiaan ja tarpeitaan ja he tunnistavat sinut potentiaaliseksi ongelmanratkojaksi. Hyvät kotisivut suoraviivaistavat huomattavasti myyntiprosessiasi.

Muuta siis fokustasi:

  • Käytä ymmärrettävää kieltä – älä teknistä jargonia
  • Puhu heistä – älä itsestäsi
  • Tarjoa heille lopputulos – ei prosessia

2. Erotu kilpailijoistasi

Jos olet joskus käynyt vilkaisemassa miten kilpailijasi ovat toteuttaneet kotisivunsa, saatat pitää omiasi aika uniikkeina.

Tämä ei kuitenkaan useinkaan pidä paikkaansa. Kun potentiaalinen asiakas selaa 10 minuuttia sinun ja kilpailijoidesi kotisivuja, hän luultavasti pitää niitä samasta tuutista tipahtaneena.

Massasta erottuminen on tärkeää. Harmaa, itsekeskeinen ja kilpailijoidensa kanssa samaa teknistä kieltä puhuva sivusto menettää tärkeitä tarjouspyyntöjä, koska ei pysty vangitsemaan kävijöiden mielenkiintoa. Ja jos niitä tuleekin, joudut kilpailemaan muiden kanssa hinnasta, koska tarjouksen pyytäjä näkee sinut kuten kilpailijasi – eli pelkkänä hyödykkeenä.

Jotta voisit laskuttaa työstäsi sen todellisen hinnan, sinun on erottauduttava muista – ja yrityksesi kotisivut ovat juuri oikea paikka siihen.

Tee siis näin:

  • Kerro, mikä on erikoistumisalasi ja mitä sellaista teet, mitä muut eivät tee tai osaa
  • Näytä, mitä olet tehnyt ja erityisesti, miten se on hyödyttänyt asiakkaitasi
  • Jaa sivustollasi tietoa, joka auttaa kävijöitä ratkaisemaan heti jonkin ongelman

3. Varmista, että sivusi toimivat myös tableteissa ja kännyköissä

"Mutta eivät minun asiakkaani käytä kännykkää kotisivujeni selaamiseen".

Niinpä, mutta he selaavatkin mielellään kilpailijasi sivuja, jotka on suunniteltu kaikille alustoille.

Yli kolme vuotta sitten tehdyillä kotisivuilla on se huono puoli, että suurin osa niistä on suunniteltu vain pöytäkoneille.

Tällöin sivusi eivät mukaudu kännyköiden tai tablettien ruudulle, vaan niitä joutuu vierittämään sekä suurentelemaan koko ajan ja tärkeää sisältöä on vaikea löytää. Jos kotisivuillesi eksyy mobiilikäyttäjä ja hänen on vaikea löytää tietoa palveluistasi, puhelinnumeroasi tai osoitettasi, hän häipyy eikä tule takaisin. Google teki tästä jokin aika sitten tutkimuksen ja päätyi lukuun 61 % - eli lähes kaksi kolmesta kävijästä näyttää perävaloja, jos sivustolta ei löydy nopeasti mitä he etsivät.

Hyvät kotisivut huomioivat kaikki lukulaitteet.

Mitä sinun kannattaa tehdä?

Tässä ei oikeastaan ole kauheasti vaihtoehtoja. Koska kotisivusi luultavasti kärsii muistakin tässä listassa mainituista ongelmista, paras idea on hankkia pätevä suunnittelija ja uudistaa koko sivusto kerralla kuntoon. Samalla korjaat myös muut isot ongelmat.

4. Lisää sivustollesi luottamusta herättävää materiaalia

Et varmaankaan ole koulutukseltasi myyntitykki ja tuskin on myöskään se, joka on suunnitellut nykyiset kotisivusi. Siksi on ymmärrettävää, jos sivuillasi ei tällä hetkellä ole tarpeeksi luottamusta herättävää sisältöä, kuten asiakkaiden logoja ja suositteluja, tapausesimerkkejä, sertifikaatteja tai eri järjestöjen ja organisaatioiden jäsenyystunnuksia jne. Jopa Tietosuojaseloste luo luottamusta läpinäkyyteen.

Jos pystyt lisäämään kotisivuillesi sosiaalista näyttöä osaamisestasi, kävijäsi luottavat sinuun helpommin. Muista, että sinua ei välttämättä uskota, vaikka kehut itsesi maasta taivaaseen. Jos joku muu tekee sen, on se paljon uskottavampaa.

Mitä voit tehdä:

  • Pyydä muutamalta asiakkaaltasi muutaman rivin suositus itsestäsi tai yrityksestäsi ja
    lisää ne kotisivuillesi
  • Lisää myös sivuille saamiasi sertifikaatteja, luottoluokituslogoja tai muita luottamusta
    herättäviä tunnuksia
  • Kirjoita muutama tapausesimerkki tekemistäsi projekteista ja kerro mitä hyötyjä
    asiakkaasi on saavuttanut

5. Tee kotisivuistasi ammattimaisen ja laadukkaan näköiset

Ellet sitten tarjoa tuotteitasi graafikoille, kävijäsi tuskin kovin paljon välittävät ovatko sivusi graafisesti nätit. Enemmän sivujasi ja sitä kautta myös yritystäsi arvostetaan, jos ne ovat ammattimaisen näköiset.

Vanhentuneet uutiset, rumat värit, kielivirheet, sekava sisältö ja yleisilme saavat kävijäsi pitämään myös yritystäsi amatöörimäisenä eivätkä he usko, että pystyt tuottamaan laadukasta palvelua.

Mitä sinun pitäisi tehdä asialle?

Onneksi tästä ongelmasta on helppo päästä eroon; hanki ammattilainen kokoamaan kotisivusi uudelleen. Vanhalla sivustollasi et tee enää mitään ja sen paikkaaminenkin pienillä muutoksilla ajaa sinut vain ojasta allikkoon.

Jos haluat lisää ideoita asiakkaiden ja tulojen saamiseksi kotisivujesi avulla,

jatka nyt lukemaan koko opas

Lisää asiakkaita ja tuloja kotisivujen kautta

Kerro vain, mihin sähköpostiin haluat sen:

Lunasta maksuton, 480 euron arvoinen markkinointineuvonta!

Haluaisitko tietää, mitkä ominaisuudet tekevät juuri sinun kotisivuistasi kuuman myyntikoneen?

Annan joka kuukausi rajoitetun määrän maksuttomia konsultointeja. Niiden tarkoitus on auttaa ennakkoluulottomia ja kasvuhakuisia yrittäjiä – kuten sinä – löytämään bisneksensä piilotettu myyntipotentiaali.

Siis se rikastettu ydin, joka saa asiakkaasi ostamaan sinulta.

Keskustelemme muun muassa näistä asioista:

  • Kuinka houkuttelet enemmän asiakkaita.
  • Miten palveluistasi voi tehdä erottuvia ja haluttavia.
  • Miten löydät keinoja parantaa markkinointiasi.
  • Miten kotisivusi saadaan myymään.

Olemme käyneet saman keskustelun lähes kaikkien asiakkaidemme kanssa. Huomaat varmasti, kuten muutkin, että hyödyt keskustelusta ja saat tehokkaita ideoita yrityksesi tuloksen parantamiseen.

PS. Pidä kiirettä, elokuun ajat menevät nopeasti.

thule-digital-logo

Thule Digital Oy
Kiilakiventie 1, 90250 Oulu
Puh: 040 717 70 96
if.latigideluht@itnyym

Voit mielihyvin blogata ja tviitata, jakaa Facebookissa, sähköpostissa ja missä tahansa netissä tämän sivuston sisältöä, jos mainitset aina lähteen. Kiitos käynnistä!

Suomen vahvimmat Thule Digital
fi-verkkotunnusten-valittaja
yrittajat-jasenyritys
wordpress-kotisivut
drupal-logo

WordPress on WordPress-säätiön valvoma tavaramerkki. Drupal on Dries Buytaert'n omistama tavaramerkki.

Sivujen käyttöehdot