Hyvät kotisivut: 12 tapaa, joilla saat lisää asiakkaita ja tuloja [vuoden 2018 versio]

Torsti Niiranen | Artikkeli päivitetty 18.5.2018

Saatat jo ehkä tietää, että kotisivusi ovat yksi tärkeimmistä markkinointikanavistasi ja niistä on myös kiinni tulevien vuosien tulosi ja asiakasvirta. Hyvät kotisivut ovat kirjaimellisesti kullan arvoiset.

Se miten näyt verkossa vaikuttaa suoraan siihen, miten saat potentiaaliset asiakkaasi lämmiteltyä lopullista myyntitapahtumaa varten.

Skarppi, ammattimainen ja helppotajuinen sivusto, josta asiakkaasi löytävät nopeasti etsimänsä, tahkoaa varmaa tuottoa kuin Sampo aikoinaan.

Olen koonnut sinulle oppaan, josta löydät 12 tapaa joilla:

  • Saat tuotteistasi ja palveluistasi kiinnostuneet kävijät ottamaan sinuun helpommin yhteyttä
  • Saat kävijäsi oivaltamaan, että ymmärrät heidän tarpeitaan ja ongelmiaan – ja saat muutettua heidät asiakkaiksesi
  • Pystyt myymään palveluitasi helpommin ja paremmalla marginaalilla, koska asiakkaasi luottavat sinuun ammattilaisena ja auktoriteettinä

Alta löydät oppaasta muutaman valikoidun otteen. Voit lukaista ne alkupaloiksi ja jatkaa lataamalla koko oppaan tästä: 12 tapaa saada lisää asiakkaita ja tuloja kotisivujen kautta.

1. Kirjoita muustakin kuin vain itsestäsi

Jos olet täyttänyt kotisivusi omien palveluidesi teknisen toteutuksen esittelyyn (mahdollisimman tarkoilla termeillä), uutisoit viimeisintä koulutuspäivääsi tai jaat linkkivinkkejä alihankkijoidesi kotisivuille, kävijäsi häipyvät takuuvarmasti sivuiltasi yhtä nopeasti kuin tulivatkin.

Ja miksikö? He eivät ymmärrä, miten sinä voisit auttaa heitä HEIDÄN ongelmissaan, jos puhut vaikeaselkoisesti ja vain itsestäsi.

Jos taas tarjoat heille selvällä suomen kielellä onnistuneen lopputuloksen ja hyötyjä – ei siis vain palvelua – pystyt antamaan heille tunteen, että ymmärrät heidän ongelmiaan ja tarpeitaan ja he tunnistavat sinut potentiaaliseksi ongelmanratkojaksi. Hyvät kotisivut suoraviivaistavat huomattavasti myyntiprosessiasi.

Muuta siis fokustasi:

  • Käytä ymmärrettävää kieltä – älä teknistä jargonia
  • Puhu heistä – älä itsestäsi
  • Tarjoa heille lopputulos – ei prosessia

2. Erotu kilpailijoistasi

Jos olet joskus käynyt vilkaisemassa miten kilpailijasi ovat toteuttaneet kotisivunsa, saatat pitää omiasi aika uniikkeina.

Tämä ei kuitenkaan useinkaan pidä paikkaansa. Kun potentiaalinen asiakas selaa 10 minuuttia sinun ja kilpailijoidesi kotisivuja, hän luultavasti pitää niitä samasta tuutista tipahtaneena.

Massasta erottuminen on tärkeää. Harmaa, itsekeskeinen ja kilpailijoidensa kanssa samaa teknistä kieltä puhuva sivusto menettää tärkeitä tarjouspyyntöjä, koska ei pysty vangitsemaan kävijöiden mielenkiintoa. Ja jos niitä tuleekin, joudut kilpailemaan muiden kanssa hinnasta, koska tarjouksen pyytäjä näkee sinut kuten kilpailijasi – eli pelkkänä hyödykkeenä.

Jotta voisit laskuttaa työstäsi sen todellisen hinnan, sinun on erottauduttava muista – ja yrityksesi nettisivut ovat juuri oikea paikka siihen.

Tee siis näin:

  • Kerro, mikä on erikoistumisalasi ja mitä sellaista teet, mitä muut eivät tee tai osaa
  • Näytä, mitä olet tehnyt ja erityisesti, miten se on hyödyttänyt asiakkaitasi
  • Jaa sivustollasi tietoa, joka auttaa kävijöitä ratkaisemaan heti jonkin ongelman

Lisälukemista: Hanki paikallisia asiakkaita yrityksesi kotisivuille

3. Varmista, että sivusi toimivat myös tableteissa ja kännyköissä

"Mutta eivät minun asiakkaani käytä kännykkää kotisivujeni selaamiseen".

Niinpä, mutta he selaavatkin mielellään kilpailijasi sivuja, jotka on suunniteltu kaikille alustoille.

Yli kaksi vuotta sitten tehdyillä kotisivuilla on se huono puoli, että suurin osa niistä on suunniteltu vain pöytäkoneille.

Tällöin sivusi eivät mukaudu kännyköiden tai tablettien ruudulle, vaan niitä joutuu vierittämään sekä suurentelemaan koko ajan ja tärkeää sisältöä on vaikea löytää. Jos kotisivuillesi eksyy mobiilikäyttäjä ja hänen on vaikea löytää tietoa palveluistasi, puhelinnumeroasi tai osoitettasi, hän häipyy eikä tule takaisin. Google teki tästä jokin aika sitten tutkimuksen ja päätyi lukuun 61 % - eli lähes kaksi kolmesta kävijästä näyttää perävaloja, jos sivustolta ei löydy nopeasti mitä he etsivät.

Hyvät kotisivut huomioivat kaikki lukulaitteet.

Mitä sinun kannattaa tehdä?

Tässä ei oikeastaan ole kauheasti vaihtoehtoja. Koska kotisivusi luultavasti kärsii muistakin tässä listassa mainituista ongelmista, paras idea on hankkia pätevä suunnittelija ja uudistaa koko sivusto kerralla kuntoon. Samalla korjaat myös muut isot ongelmat.

4. Lisää sivustollesi luottamusta herättävää materiaalia

Et varmaankaan ole koulutukseltasi myyntitykki ja tuskin on myöskään se, joka on suunnitellut nykyiset kotisivusi. Siksi on ymmärrettävää, jos sivuillasi ei tällä hetkellä ole tarpeeksi luottamusta herättävää sisältöä, kuten asiakkaiden logoja ja suositteluja, tapausesimerkkejä, sertifikaatteja tai eri järjestöjen ja organisaatioiden jäsenyystunnuksia jne.

Jos pystyt lisäämään kotisivuillesi sosiaalista näyttöä osaamisestasi, kävijäsi luottavat sinuun helpommin. Muista, että sinua ei välttämättä uskota, vaikka kehut itsesi maasta taivaaseen. Jos joku muu tekee sen, on se paljon uskottavampaa.

Mitä voit tehdä:

  • Pyydä muutamalta asiakkaaltasi muutaman rivin suositus itsestäsi tai yrityksestäsi ja lisää ne kotisivuillesi
  • Lisää myös sivuille saamiasi sertifikaatteja, luottoluokituslogoja tai muita luottamusta herättäviä tunnuksia
  • Kirjoita muutama tapausesimerkki tekemistäsi projekteista ja kerro mitä hyötyjä asiakkaasi on saavuttanut

5. Tee kotisivuistasi ammattimaisen ja laadukkaan näköiset

Ellet sitten tarjoa tuotteitasi graafikoille, kävijäsi tuskin kovin paljon välittävät ovatko sivusi graafisesti nätit. Enemmän sivujasi ja sitä kautta myös yritystäsi arvostetaan, jos ne ovat ammattimaisen näköiset.

Vanhentuneet uutiset, rumat värit, kielivirheet, sekava sisältö ja yleisilme saavat kävijäsi pitämään myös yritystäsi amatöörimäisenä eivätkä he usko, että pystyt tuottamaan laadukasta palvelua.

Mitä sinun pitäisi tehdä asialle?

Onneksi tästä ongelmasta on helppo päästä eroon; hanki ammattilainen kokoamaan kotisivusi uudelleen. Vanhalla sivustollasi et tee enää mitään ja sen paikkaaminenkin pienillä muutoksilla ajaa sinut vain ojasta allikkoon.

Jos haluat lisää ideoita asiakkaiden ja tulojen saamiseksi kotisivujesi avulla, jatka nyt lukemaan koko opas.

Avaa ilmainen opas: 12 tapaa saada lisää asiakkaita ja tuloja kotisivujen kautta →

Pyydä maksuton neuvonta kotisivujesi parantamisesta

Haluaisitko tietää, mitkä ominaisuudet tekevät juuri sinun sivustostasi kuuman myyntikoneen?

Täytä tähän yhteystietosi ja saat maksuttoman konsultaation (arvo 180 eur) kotisivujesi parantamisesta. Saat samalla konkreettisia vinkkejä yrityksesi markkinoinnin kehittämiseen. Et sitoudu mihinkään emmekä jaa tietojasi kenellekään ulkopuoliselle.

Keskustelemme muun muassa näistä asioista:

  • Keitä asiakkaasi ovat ja kuinka saat heihin helpommin yhteyden.
  • Onko palveluistasi mahdollista tehdä erottuvia ja haluttavia.
  • Miten löydät keinoja parantaa kotisivujesi houkuttelevuutta.

Olemme käyneet saman keskustelun lähes kaikkien asiakkaidemme kanssa. Huomaat varmasti, kuten muutkin, että hyödyt keskustelusta ja saat hyviä ideoita yrityksesi tuloksen parantamiseen.