Mobiilisivut antavat kilpailijallesi epäreilun kilpailuedun

TORSTI AALTOKANGAS | Artikkeli päivitetty 17.2.2019

Internet muuttuu jatkuvasti. Sitä voidaan nyt käyttää tavoilla, joita ei olisi edes voinut kuvitella 10 vuotta sitten. Tabletit, pelikonsolit, kannettavat tietokoneet, kellot ja muut mobiililaitteet ovat yhä suositumpia tapoja löytää palveluja ja tuotteita verkossa.

Ja koska pienet ja keskisuuret yritykset ovat vahvasti sidoksissa kotisivujensa kautta tulevaan asiakasvirtaan, mobiililaitteille optimoidut kotisivut ovat erittäin tärkeä osa liiketoimintaasi.

Mobiilisivuilla on oma uniikki tehtävänsä

Jos katsot omia, ennen vuotta 2012 tehtyjä kotisivujasi kännykällä, voit nopeasti huomata, mitä tarkoitan. Sivuja pitää jatkuvasti suurennella ja vierittää eri suuntiin – asia, mikä Googlen tutkimuksen mukaan karkoittaa lähes kaksi kolmasosaa (61 %) kävijöistäsi.

Mieti tätä hetki ja laske kuinka paljon asiakkaita menetät kilpailijallesi, joka on jo ehkä huomioinut asian. Ovatko kotisivusi ja sen sisältö suunniteltu niin että niitä on vaivatonta selata mobiililaitteilla?

Lisäksi Google on alkanut suosia hakutuloksissaan mobiilioptimoituja sivuja.

Mitä se mobiilioptimointi sitten tarkoittaa?

Se tarkoittaa sitä, että kotisivusi osaavat muotoilla ja asetella sisällön katselijan näytön koon mukaan. Eli sisältö esitetään aina sopivan levyisenä ja miellyttävällä lukukoolla. Samoin esimerkiksi navigaatiovalikko voi muuttua käyttöympäristöön paremmin sopivaksi.

Tällaisia kotisivuja sanotaan myös responsiivisiksi.

Mobiilisivustoja on perinteisesti rakennettu myös kokonaan omiksi kokonaisuuksikseen. Tällöin käyttäjä ohjataan automaattisesti sivuston mobiiliversioon ja hänelle näytetään pöytäkoneversiosta jopa hyvinkin poikkeava rakenne ja sisältö. Tämän ratkaisun korkeat toteutus- ja käyttökustannukset verrattuna responsiiviseen sivustoon tekevät siitä harvinaisemman ja vähemmän suositeltavan vaihtoehdon.

Olen koonnut tähän viisi hyvää syytä, miksi sinun kannattaisi miettiä mobiilisivujen käyttöönottoa:

1. Parempi käyttökokemus

Kaikkihan sen ovat kokeneet – kaveri lähettää sinulle linkin tekstiviestillä tai sähköpostitse ja kun yrität avata sen kännykällä, saat eteesi epäselvän kasan kuvia ja tekstiä. Olet eksynyt sivuille, joita ei ole mobiilioptimoitu.

Entä jos kyseessä olisi ollut sinun asiakkaasi omilla kotisivuillasi?

Jos asiakkaasi ei voi helposti selata ja lukea kotisivujesi sisältöä mobiililaitteestaan​​, hän karkaa kilpailijasi sivuille tekemään kauppoja. Jos taas huomioit heidät nykyaikaisella mobiilisisällöllä, pystyt houkuttelemaan heidät lähemmäs palvelujasi ja lopulta myös tulemaan asiakkaiksesi.

2. Parantunut näkyvyys hakukoneissa

Tällä hetkellä tanssimme Googlen pillin tahtiin, haluamme sitä tai emme. Iso G suosittelee rakentamaan kotisivut niin, että myös mobiilikäyttäjät hyötyvät niistä. Tämä lisää paremman hakukonenäkyvyyden todennäköisyyttä varsinkin mobiilihauissa.

3. Yrityksen maineen vahvistuminen verkossa

Sivusto, joka on mobiilioptimoitu, antaa positiivista nostetta asiakkaiden sekä alan kilpailijoiden keskuudessa ja luo kuvan yrityksestä, joka tekee vakavissaan bisnestä.

Ja yrityksen parantunut maine tuo tietysti vielä enemmän kävijöitä, joille voit esitellä tuotteita ja palveluitasi.

4. Käyttäjien lisääntynyt vierailuaika sivustolla

Kaikki on kiinni ajasta. Sinulla on vain rajallinen määrä aikaa kävijän mielenkiinnon vangitsemiseen. Tämä on erityisen merkityksellistä mobiilikäyttäjien kohdalla, koska he saattavat tulla kotisivuillesi liikkeellä ollessaan.

Jos kävijä pystyy helposti selaamaan sivuja ja sisältö on mobiiliystävällistä, lisäät mahdollisuutta muuntaa kävijät asiakkaiksi.

5. Vie kilpailijaltasi epäreilu kilpailuetu

Mobiili Internet on tullut jäädäkseen ja se myös jatkaa huimaa kasvuaan tulevina vuosina. Jos sinulla ei ole suunnitelmaa sen käyttöönotosta, saatat menettää tämän jatkuvasti lisääntyvän mobiilikäyttäjien yhteisön kilpailijallesi, joka jo ehkä hyödyntää tämän mahdollisuuden.

Jos haluat lukea lisää hyviä vinkkejä uusien asiakkaiden hankkimisesta kotisivuja parantamalla, lue pikaopas täällä: 12 tapaa, joilla saat lisää asiakkaita ja tuloja

Lunasta maksuton, 480 euron arvoinen markkinointineuvonta!

Haluaisitko tietää, mitkä ominaisuudet tekevät juuri sinun kotisivuistasi kuuman myyntikoneen?

Annan joka kuukausi rajoitetun määrän maksuttomia konsultointeja. Niiden tarkoitus on auttaa ennakkoluulottomia ja kasvuhakuisia yrittäjiä – kuten sinä – löytämään bisneksensä piilotettu myyntipotentiaali.

Siis se rikastettu ydin, joka saa asiakkaasi ostamaan sinulta.

Keskustelemme muun muassa näistä asioista:

  • Kuinka houkuttelet enemmän asiakkaita.
  • Miten palveluistasi voi tehdä erottuvia ja haluttavia.
  • Miten löydät keinoja parantaa markkinointiasi.
  • Miten kotisivusi saadaan myymään.

Olemme käyneet saman keskustelun lähes kaikkien asiakkaidemme kanssa. Huomaat varmasti, kuten muutkin, että hyödyt keskustelusta ja saat tehokkaita ideoita yrityksesi tuloksen parantamiseen.

PS. Pidä kiirettä, maaliskuun ajat menevät nopeasti.

Hyvät kotisivut yritykselle: 12 tapaa, joilla saat lisää asiakkaita ja tuloja

Lue opas: 12 tapaa, joilla saat lisää asiakkaita ja tuloja kotisivujen kautta

Se miten näyt verkossa vaikuttaa suoraan siihen, miten saat potentiaaliset asiakkaasi lämmiteltyä lopullista myyntitapahtumaa varten. Tässä oppaassa paljastamme 12 ideaa, joilla:

  • Saat kävijät ottamaan sinuun helpommin yhteyttä
  • Saat muutettua heidät helpommin asiakkaiksesi
  • Pystyt myymään palveluitasi paremmalla marginaalilla

Klikkaa tästä ja lue ilmainen opas, miten saat hyvät kotisivut yritykselle:

thule-digital-logo

Thule Digital Oy
Kiilakiventie 1, 90250 Oulu
Puh: 040 717 70 96

Voit mielihyvin blogata ja tviitata, jakaa Facebookissa, sähköpostissa ja missä tahansa netissä tämän sivuston sisältöä, jos mainitset aina lähteen. Kiitos käynnistä!

Suomen vahvimmat Thule Digital / Sivumestari
fi-verkkotunnusten-valittaja
yrittajat-jasenyritys
wordpress-kotisivut
drupal-logo

WordPress on WordPress-säätiön valvoma tavaramerkki. Drupal on Dries Buytaert'n omistama tavaramerkki.

Sivujen käyttöehdot