Skip to content

UUTTA! Kotisivujen ostajan opas 2019 älä osta uusia kotisivuja, ennen kuin olet lukenut tämän oppaan. Voit säästää tuhansia euroja.

Pepsin brändi tarjoaa markkinoinnin mielikuvia

Maailman suurimmat yritykset tekevät brändimainontaa. Miksi sinun ei kannata?

  • Torsti Aaltokangas / Artikkeli päivitetty 29.8.2019

Tuliko paikalliselta urheiluseuralta hyvä tarjous? Nyt saisit logosi ISOLLA jääkiekkokaukalon reunaan. Eikä maksa paljon.

Voin kertoa, että jos oletat saavasi sillä lisää asiakkaita, niin ei onnistu.

Ok, tiedän että haluat oikeasti tukea paikallista seuraa. Ja se on todella fiksua. Arvostan sellaista elettä.

Mutta jos logo meni kaukaloon ansaintamielessä, rahat menivät Kankkulan kaivoon.

Ihmisen käyttäytymistä kuvaavissa tutkimuksissa on pystytty toteamaan, että koemme vahvan brändin miellyttäväksi ja haluttavaksi, kun näemme siihen markkinoinnissa liitettyjä mielikuvia.

Brändi on tuote tai tuotemerkki, yritys, henkilö tai muu vastaava, jolle on syntynyt, tai esimerkiksi markkinoinnin avulla luotu laaja, yleensä myönteinen, tunnettuus (Wikipedia).

Tämän vuoksi isot brändit, kuten Coca Cola ja Pepsi käyttävät vuosittain tähtitieteellisiä summia niin sanottuun “brändimainontaan”.

Tämä markkinointitapa toimii yleisellä tasolla ja keskittyy tuomaan eteemme erityisesti brändin logon tai liikemerkin sekä siihen liitettyjä mielikuvia.

Brändi luo eteemme mielikuvia

Kun positiiviseksi koettua mainosviestiä toistetaan tarpeeksi monta kertaa, ihmiselle kehittyy vahva mielikuva brändistä, joka aktivoituu mielihaluksi ostohetkellä.

Samaisen tutkimuksen mukaan kuitenkaan pienemmät brändit eivät saa erityistä hyötyä brändimainonnasta, koska he eivät pysty tuottamaan ihmisten mieleen tarpeeksi useita laadukkaita mainostoistoja (elleivät sitten ole valmiita panostamaan todella isoja summia tälläiseen markkinointiin).

Siksi PK-yrityksen markkinointia olisi hyvä rakentaa enemmänkin hyötypohjalle.

Miten sinä voit hyötyä tästä?

Keskity markkinnoinnissa uuttamaan tuotteistasi parhaimmat edut ja hyödyt (“epäreilu kilpailuetu”), joista asiakas olisi valmis maksamaan.

Esimerkiksi, paikallisen jääkiekkojoukkueen kaukalon reunaan painettu pelkkä logo ei tuo erityistä hyötyä, mutta jos logon vieressä on kerrottu jokin hyvä etu (Vakuutus voimaan vaikka heti!), niin vaikutus on jo parempi.

Vielä suurempi vaikutus mainoksellasi on, jos saat tuotteesi jotenkin osaksi ympäristöä.

Esimerkiksi suositussa American Idol -ohjelmassa Coca Cola onnistui jättämään ison muistijäljen ohjelmaa katsoneisiin, koska pystyi liittämään brändinsä ohjelmaan; Juontajat joivat Coca Colaa, heidän penkkinsä olivat kolapullon muotoiset ja haastatteluhuoneen seinät olivat kolabrändin punaiset.

Muita mainostajia ei muistettu oikeastaan ollenkaan, koska ne olivat panostaneet esimerkiksi väliaikamainoksiin (kuten Ford, joka haaskasi tällä tavalla 26 miljoonaa dollaria).

Älä kuitenkaan sekoita brändimainontaa ja yrityksesi brändiä. Vaikka firmasi olisi kuinka pieni tahansa, tarvitset brändin.

Mitä mieltä olet, näetkö että pelkkä logosi julkisella paikalla on tuonut sinulle myynti- tai muuta hyötyä?

Torsti Aaltokangas

Torsti on Thule Digital Oy:n projektipäällikkö ja AD. Hän on toteuttanut vuodesta 1996 lähtien satoja jänniä ja jopa tarpeellisia verkkopalveluja. Siinä sivussa työkalupakkiin on kertynyt runsaasti tietoa myynnistä ja markkinoinnista. Tällä viisaudella varustautuneena Torsti poistaa ostamisen esteitä PK-yrittäjien tieltä. Soita tai meilaa: 040 717 7096, if.latigideluht@itsrot

Kirjoita kommentti





Lunasta maksuton, 480 euron arvoinen markkinointineuvonta!

Haluaisitko tietää, mitkä ominaisuudet tekevät juuri sinun kotisivuistasi kuuman myyntikoneen?

Annan joka kuukausi rajoitetun määrän maksuttomia konsultointeja. Niiden tarkoitus on auttaa ennakkoluulottomia ja kasvuhakuisia yrittäjiä – kuten sinä – löytämään bisneksensä piilotettu myyntipotentiaali.

Siis se rikastettu ydin, joka saa asiakkaasi ostamaan sinulta.

Keskustelemme muun muassa näistä asioista:

  • Kuinka houkuttelet enemmän asiakkaita.
  • Miten palveluistasi voi tehdä erottuvia ja haluttavia.
  • Miten löydät keinoja parantaa markkinointiasi.
  • Miten kotisivusi saadaan myymään.

Olemme käyneet saman keskustelun lähes kaikkien asiakkaidemme kanssa. Huomaat varmasti, kuten muutkin, että hyödyt keskustelusta ja saat tehokkaita ideoita yrityksesi tuloksen parantamiseen.

PS. Pidä kiirettä, marraskuun ajat menevät nopeasti.

Kotisivujen ostajan opas yrittäjälle 2019

UUTTA! Tämä helppotajuinen opas paljastaa, miten onnistut kotisivujen ostamisessa. Se kertoo muun muassa:

  • Miten laadit tarjouspyynnön oikein
  • Mitä kotisivut maksavat
  • Miten valitset kotisivujesi tekijän
  • Miten saat kotisivusi tuottamaan
  • Ja paljon muuta...
thule-digital-logo

Thule Digital Oy
Kiilakiventie 1, 90250 Oulu
Puh: 040 717 70 96
if.latigideluht@itnyym

Voit mielihyvin blogata ja tviitata, jakaa Facebookissa, sähköpostissa ja missä tahansa netissä tämän sivuston sisältöä, jos mainitset aina lähteen. Kiitos käynnistä!

Suomen vahvimmat Thule Digital
fi-verkkotunnusten-valittaja
yrittajat-jasenyritys
wordpress-kotisivut
drupal-logo

Wordpress on Wordpress-säätiön valvoma tavaramerkki. Drupal on Dries Buytaert'n omistama tavaramerkki.

Sivujen käyttöehdot

Scroll To Top